El transport públic no és gratuït

12/01/2025
2 min
1
Regala aquest article

L’anunci de la pròrroga de la gratuïtat del transport públic durant 2025 ha generat un debat sobre la conveniència d’aquesta mesura, però tal vegada se n’hauria de fer una clarificació terminològica. El transport públic mai no ha estat gratuït, no ho és ara i tampoc no ho serà. El que s’elimina és el repagament que fèiem en pujar-hi. Però és una d’aquestes coses que forma part del pacte social i que sufragam els ciutadans en nom del bé comú. No ha baixat un unicorn del cel amb un maletí de doblers perquè les institucions el puguin mantenir. Per aquest motiu, també trob equivocat dir que la sanitat i l’educació públiques són gratuïtes. Hi ha milers i milers de persones que fan la seva aportació per garantir-les.

L’eliminació del repagament del transport públic és un triomf per a la classe treballadora –sorpresa: les classes socials i la lluita de classes potser no s’han esfumat, encara que ens vulguin fer creure el contrari. Basta pujar a un tren o a un bus per comprovar-ho: la majoria dels passatgers són treballadors, joves i pensionistes. Persones que fa tota la vida que es desplacen en transport públic, a les quals se n’hi han afegit algunes, ben poques, que miren de deixar el cotxe a casa.

Les persones que es poden permetre un cotxe –recordatori: n’hi ha que ni tan sols es poden permetre dormir a una casa– i les despeses que implica el vehicle privat han demostrat que no estan disposades a minvar la seva comoditat per tenir una illa menys saturada i contaminada. A més, ni la dreta ni l’esquerra s’han pres seriosament la importància de millorar la xarxa i les freqüències del transport públic, una millora que seria un gran incentiu per fer-lo servir més sovint.

D’altra banda, quan parlam del sector públic no té sentit avaluar-ne la conveniència en funció dels beneficis econòmics. Allò que és públic no existeix per guanyar doblers, sinó per invertir-los a millorar la vida dels ciutadans. Per això, els serveis públics no generen forats a les arques de les institucions. Que el batle de Palma parli d’un forat de 15 milions d’euros a causa d’eliminació del repagament als busos urbans fa vergonya aliena, perquè és un argument ben magre i infantil. I frega el patetisme quan se’n recorda que Cort ha abaixat impostos per valor d’11 milions d’euros i que destina més recursos que mai a la Policia Local per satisfer l’ala més dretana del seu partit i el seu soci d’extrema dreta.

Millora el transport públic qui vol fer-ho. Qui el prioritza i deixa de banda altres qüestions. És una qüestió d’ideologia política –una altra sorpresa: la ideologia dels governants condiciona les nostres vides. Pel que fa a la dreta, com a mínim no ens dona cap sorpresa. Pel que fa a allò que abans s’anomenava esquerra, només ens queda lamentar que la seva desídia ha paralitzat millores que fins i tot hem deixat d’esperar.

stats