El tren, l’aposta que hauria d’haver estat d’aquesta legislatura
PalmaResoldre el tema de la mobilitat a les Illes, i especialment a Mallorca, és d’una urgència de tanta magnitud com la situació que patim cada dia amb els problemes d’embossos a les carreteres i també amb les immenses dificultats que hi ha per al desplaçament amb transport públic. Resoldre-ho vol dir crear un sistema eficient i sostenible de mobilitat que no generi més problemes. Tenim massa comprovat que l’augment de carreteres només facilita l’increment del parc automobilístic i més retencions.
Ho dèiem fa només una setmana en aquest mateix editorial: no volem més carreteres, volem més i millor transport públic. En una passa més, avui dedicam el nostre tema del dia a reivindicar una xarxa ferroviària per a Mallorca, però també per a Menorca i, per què no, per a totes les Illes, que faci del tren i del tramvia la solució principal per a la mobilitat. Seguint amb el que diuen des de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de les Balears, el tren i el tramvia servirien, sens dubte, d’element cohesionador per a cadascuna de les Illes i els seus habitants, a més de facilitar enormement el desplaçament dels qui ens visiten.
Un sistema de tren o de tramvia que sigui eficient -i això vol dir amb la connectivitat necessària, amb freqüències raonables i amb un preu tan assequible com sigui possible- és l’aposta ferma que hauria d’haver fet un govern progressista, hauria d’haver estat l’aposta d’aquesta legislatura. Perquè si bé és cert que amb el pacte d’esquerres que ens governa s’ha treballat el pla de mobilitat posant especial interès en una futura xarxa ferroviària, també ho és que en aquests anys no hem vist augmentar ni un sol metre de via. Com a molt, la legislatura acabarà amb el disseny de la xarxa ferroviària per a Mallorca aprovada, però sense cap nou projecte executat ni gairebé en l’inici de l’execució.
Des de l’ARA Balears ens volem unir a les reivindicacions de les entitats ecologistes i dels amics del ferrocarril per demanar més valentia i determinació al Govern. Si més no, perquè quan arribin les properes eleccions hi hagi dissenyat i pressupostàriament compromès un pla ferroviari tan atractiu com perquè es converteixi en un projecte ineludible per als propers anys i ens solucioni un problema que, més prest que tard, hem de deixar arreglat.