Volen vendre menys alcohol? La resposta és sí

Una persona se serveix una beguda alcohòlica
26/01/2024
2 min

Carlos González, pedagog, escrivia a l’ARA un article, "Ensenyant «la manera correcta» de beure", sobre joves i consum d’alcohol. Alarmat, explicava que havia assistit a un acte “informatiu per a pares”, d’una fundació que es diu Alcohol y Sociedad, en el patronat de la qual hi ha grans empreses dels espirituosos. Les estratègies d’aquesta fundació consistien a “retardar l’edat d’inici del consum, reduir la quantitat de menors que beuen alcohol i reduir la quantitat d’alcohol que aquests ingereixen”. En Carlos es queixava així: “Seriosament: els fabricants d’alcohol volen vendre menys alcohol, o volen vendre més alcohol? Hi ha cap fabricant de qualsevol producte que faci, voluntàriament i a propòsit, alguna cosa per disminuir les vendes?”

Li contesto. Sí. Hi ha fabricants que volen menys alcohol. Es tracta dels que fan vi. És evident que hi ha empreses que treballen el volum, però n’hi ha, justament, que volen fer poques ampolles i més úniques. Molts dels cellers que surten el diumenge en aquesta pàgina sobre vi que tan feliç escric no treuen totes les anyades. Busquen tipicitat, busquen qualitat.

Una cosa és el rom o la ginebra per a un cubata, i l’altra cosa és el vi (i dient vi dic també, esclar, bombolles). El vi vol un consum tranquil, gens esbojarrat. El vi s’ha de beure amb copa. No es pot beure pel carrer en got de plàstic, com sí que pots beure una cervesa o un cubata. Al vi, en general, no li pots tirar dos glaçons. L’ampolla s’ha d’obrir amb llevataps. Tots aquests condicionants, que resulten un problema per acostar-lo als joves, són també la garantia que no serà begut a morro, en un descampat. Sempre tindrem el depressiu d’Entre copas, que s’acaba bevent un Cheval Blanc al McDonald's en got de cartró. Però, en general, no és així.

El vi és la garantia del consum responsable, que hi és. Perquè el vi és cultura. Pel que fa als espirituosos, la garantia del consum responsable, del gaudi, són les cocteleries.

stats