Els comerços de la Part Forana que sí que funcionen
Santanyí, exemple de transformació i modernització de les seves botigues
SantanyíLa majoria dels comerços de la Part Forana de Mallorca no han tingut un bon mes d'agost. De fet, segons la darrera enquesta de l'Associació del petit i mitjà comerç, Pimeco, un 55 per cent dels comerços que no són de Palma han baixat les vendes en comparació amb el mateix mes de l'any passat.
Però... i el 45 per cent restant? Santanyí és un bon exemple dels comerços que sí que funcionen. És difícil trobar locals buits al centre de la vila. Cada any se n'obren de nous. La majoria els obren alemanys, però també n'hi ha molts de santanyiners. Siguin d'aquí o de fora, tots creuen que aquesta temporada turística ha estat igual o millor que la de l'any passat.
Els turistes que passen per la vila compren i gasten. "No és que comprin per comprar. Cerquen qualitat i en trobar-la no dubten a pagar-la", diu Maria Ferrer, una petita empresària de Santanyí que després de fer molts anys de feina al mercat del poble enguany ha obert la seva pròpia botiga de roba i complements. Segons Ferrer, "ara mateix els turistes que entren a la botiga gasten entre dos-cents i tres-cents euros en roba". Aina Ramis, que té una botiga de flors des de fa un grapat d'anys, té una explicació a la bona conducta de les vendes: "perquè el negoci et funcioni has de fer molta feina. Jo sempre cerc nous productes que siguin més econòmics però també més originals. Mir de dur flors diferents, els pos ornaments per fer-les més atractives... Si m'hagués quedat amb el mateix producte que venia fa vuit anys, ara segurament no parlaria de beneficis. Ens hem d'adaptar a les noves necessitats del mercat". Un dels que també s'han adaptat a les noves demandes del turista són els de la botiga de mobles Maria Barceló. Un dels seus productes amb més sortida són els complements fets amb tela de llengües. El fill de Maria Barceló, Andreu Lladó, explica que "vàrem veure que les teles de llengües agradaven i per això vàrem decidir fer-ne coixineres i estovalles. Ens hem d'adaptar a allò que ens demanen. Fa uns anys ni ens hauríem plantejat fer coixins".
Els comerciants de Santanyí són conscients que molts dels seus clients són turistes repetidors. Catalina Vidal, que ven pintures fetes seves, explica que "els seus clients agraeixen trobar-se un producte diferent. Molts estan cansats de veure, cada any, els mateixos productes a les botigues". I no són només els repetidors, els turistes joves que arriben a les Illes ho tenen difícil per trobar productes originals i de qualitat a les botigues de Mallorca. Vidal matisa que "és ver que el client que ve a Santanyí compra moltes vegades sense ni mirar el preu. Però a llocs com Cala Egos, que és una zona turística més de masses, els turistes també compren els seus productes. "Si a una persona li agrada el producte que li ofereixes el comprarà, per ventura si no té tanta capacitat econòmica s'ho pensarà dues vegades, però molts acabaran comprant-lo", assenyala.
Setembre, el millor mes
El setembre i octubre són mesos molt bons per als comerços de Santanyí i això també ajuda a l'optimisme. Com a altres zones turístiques de Mallorca, els visitants amb més poder adquisitiu esperen que hagi passat el turisme de masses per fer les seves vacances a l'illa. Per això les previsions que fan per a aquests propers dos mesos són positives. També els anima el petit canvi de nacionalitat dels clients. Segons Aina Ramis, "fins fa pocs anys el mercat el tenien copat els alemanys però, sobretot enguany ens hem trobat que han augmentat molt els turistes francesos, italians i russos".