El Consell destina 11,5 milions d’euros a la reforma de la perillosa carretera de Llubí a Santa Margalida
És una demanda històrica dels dos municipis
Santa MargalidaEl Consell de Mallorca presentà ahir el projecte de reforma de la carretera que uneix Llubí i Santa Margalida, una intervenció que disposarà d'un pressupost d’11,5 milions d’euros i que es començarà a executar d’aquí a un any. De fet, en la presentació s’anuncià que el procés de tramitació necessari abans de l'inici de les obres serà llarg, ja que ha de passar per avaluació ambiental, diverses exposicions públiques i una fase d’expropiacions.
El projecte fou presentat pel president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, qui ha estat acompanyat per la batlessa de Llubí, Magdalena Perelló, i el batle de Santa Margalida, Joan Monjo, a més del conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, i el director insular d’Infraestructures, Rafel Gelabert.
Segons informa l’Administració insular, s’ha de tenir en compte que és una carretera que fa més de quatre dècades que no s’hi ha fet cap reforma. Per això s’ha projectat una actuació integral al llarg de nou quilòmetres que inclou l'ampliació dels carrils actuals, que no arriben als tres metres, fins a tres metres i mig tant per al carril d'anada com per al de tornada. Així mateix, s’eliminen revolts estrets i perillosos, canvis de rasant pronunciats i es millora la seguretat en els encreuaments de les carreteres de Muro, Maria de la Salut i Sineu. En aquest sentit, Galmés ha explicat que “aquesta actuació fa molts anys que és reclamada pels ajuntaments i els veïns de Llubí i de Santa Margalida, ja que es tracta d’una carretera molt estreta i amb corbes perilloses”.
Àrea ZEPA i alzinars
Dels nou kilòmetres que fa aquest vial, la major part estan dins el terme municipal de Llubí. En aquest sentit, la batlessa d’aquest municipi, Magdalena Perelló, es mostrà satisfeta amb la presentació del projecte, destacant la importància d’aquest vial, atès que “és molt utilitzat pels nostres veïns, per anar a foravila o molts d’ells per anar a fer feina a la zona costanera”. Afegeix que “quan es va fer la millora a la carretera d’Inca-Llubí ja s’havia de continuar cap a Santa Margalida i han passat els anys i no s’havia tornat a parlar del tema”. “Pel que hem vist avui i ens han explicat, el traçat es manté en molts de trams del traçat actual, llevat en les corbes que la carretera s'adreça”, explica, a més de destacar que “també es respecten alzinars i d’àrea ZEPA. De tota manera, el projecte encara ha de passar tota la tramitació, i nosaltres també l’estudiarem a fons”, conclou.
El projecte
Actualment, aquesta carretera té carrils de tres metres d'amplada i vorals d'aproximadament mig metre. El seu traçat és perillós, amb corbes de radis i peralts insuficients, pendents excessius i encreuaments a nivell amb altres carreteres mitjançant unions en T senyalitzades amb STOP.
En el projecte divideix l'àmbit d’actuació en tres sectors: el Tram 1, que abasta del km 0 al km 2, és gairebé recte i presenta pendents suaus. La proposta consisteix a respectar el traçat actual, ampliar la carretera cap a un costat, millorar els radis i la rasant, i rehabilitar el ferm existent. El Tram 2, del km 2 al 4,3, es caracteritza per corbes de radi molt reduït i pendents pronunciats. Per a aquest tram s’han estudiat diverses alternatives, incloent-hi una millora completa que implica un traçat nou, tant en planta com en rasant. Finalment, el Tram 3, que cobreix del km 4,3 al km 7,7, també és recte amb pendents suaus, i es proposa una intervenció similar a la del Tram 1: respectar el traçat actual, ampliar la carretera cap a un costat, millorar els radis i la rasant, i rehabilitar el ferm existent.
En el km 3,6, aquesta via es creua amb la carretera de Muro i la carretera de Sineu, on es projecta un enllaç al mateix nivell tipus glorieta. Aquesta solució permet connectar de manera segura i adequada aquestes carreteres. En l’encreuament amb la carretera de Muro i la de Maria, al km 6,2, es proposa la mateixa solució.