120 famílies de Manacor milloren la relació amb els programes socials
Treballar l'autoconeixement i la comunicació és una de les claus
ManacorLes 120 famílies que han participat en els diferents programes d’intervenció en grups que ha impulsat el Departament de Serveis Socials de l’Ajuntament de Manacor han celebrat l’èxit que ha suposat la primera edició d’aquesta iniciativa. Els participants s'han reunit a la sala d’actes de l’escola La Salle i junts han fet un repàs de tot el que han treballat les famílies i els adolescents que en formen part.
La delegada de Serveis Socials, Maria Isabel Bauzà, deixa clar que des del departament "apostam per la continuïtat del programa, amb dos objectius ben concrets: fer feina en el nivell de la prevenció de dificultats en l’adolescència, que pot ser una etapa delicada, i en segon lloc, atendre la població de manera universal perquè absolutament tots els ciutadans de Manacor puguin beneficiar-se dels programes dels serveis socials".
Durant la cloenda, la tècnica del departament Margalida Mayol, que ha estat una de les coordinadores d’aquests programes d’intervenció grupal en família, juntament amb Francesca Dalmau, ha explicat que "hem anat a treballar l’autoconeixement i la comunicació a diferents classes de les escoles i instituts de Manacor i també hem fet feina amb grups més petits d’adolescents, de 12 a 18 anys". Des dels Serveis Socials han fet servir dinàmiques i jocs.
Les professionals dels Serveis Socials, durant les diferents sessions en grup, també han incidit en la importància de la comunicació. "Molts joves i molts pares han descobert que potser no escolten amb atenció, han après que és necessari agafar temps per escoltar i assimilar allò que ens diu l’altre abans de respondre", afegeix Margalida Mayol.
Ensenyar amb exemple
Pel que fa als pares i mares "s'ha insistit en els principis que regeixen els sistemes familiars i que fan que siguin saludables, perquè hem de saber qui som dins la família i des d’on posam els límits", remarca Mayol, abans d’agrair la dedicació dels pares i mares i la dels diferents orientadors dels centres escolars, i recordar que "l'única manera d’ensenyar és l’exemple".
El treball fet tant amb els pares i mares com amb els joves adolescents s'ha fonamentat en les teràpies anomenades de tercera generació. Això és la teoria sistèmica i la seva aplicació a la pedagogia, la teoria de la gestalt i de la programació neurolingüística. Tots els tallers han disposat també d'un petit espai d'atenció plena i meditacions guiades, que els assistents han valorat molt positivament.