El GOB rebutja el projecte de reforma del camí de Conies
Els ecologistes denuncien que el Consell de Mallorca fa “vessar el tassó”
PalmaEl GOB, de nou en peu de guerra contra el departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca. El grup ecologista va mostrar ahir el seu total rebuig al projecte de reforma integral del camí de Conies, que uneix Manacor i la Colònia de Sant Pere.
El projecte, actualment en fase d’exposició pública, és, segons el GOB, una mesura que té com a objectiu “donar continuïtat a un model que pretén impulsar infraestructures que connectin Palma amb els principals centres turístics i nuclis de població de l’illa, obrint la porta a l’expansió urbanística a poblacions prou allunyades de Palma”, com Campos, Montuïri, Lloseta, Campanet, Vilafranca o, en aquest cas, la Colònia de Sant Pere.
Després d’enfrontar-se a l’equip de govern insular pel nou projecte de desdoblament de la carretera Campos - Llucmajor, el GOB denuncia que l’execució d’aquesta reforma integral és “la gota que fa vessar el tassó”, perquè es tracta d’un projecte que ja va guanyar-se l’enemistat dels ecologistes l’any 2009. Durant el mandat de Francina Armengol al capdavant del Consell, de fet, aquesta ampliació va ser una de les justificacions per criticar el Pla de Carreteres, que, segons el GOB, donava continuïtat al pla aprovat pel PP i UM.
Pla de carreteres del 2009
A través d’un comunicat, el grup ecologista va recordar la seva oposició a les actuacions d’Armengol durant el 2009, perquè “preveia obres desmesurades” a la xarxa primària complementària i a la secundària, a més de “variants i rondes de circumval·lació” que provocarien “l’expansió urbanística de molts municipis de Mallorca i que no queden justificades en termes de capacitat potencial de trànsit per aquestes vies”. No obstant això, aquell any ja es va fer una primera ampliació del camí de Conies.
Ànsia d’expansió
Pels ecologistes, tant aquest projecte com alguns altres (Algaida-Llucmajor, Ariany-Santa Margalida, Vilafranca-Sant Joan...) responen a “l’ànsia de consolidar l’expansió urbanística a tota l’illa”. Per això, veuen necessari que es parli d’un nou pla de mobilitat, ja que “es continuen executant infraestructures pròpies d’un model viari obsolet i corrupte impulsat per garantir l’expansió urbanística de Mallorca”.
Davant aquesta situació, el GOB va demanar a la institució insular que paralitzàs l’execució de noves infraestructures fins a l’elaboració del Pla de mobilitat de Mallorca, perquè si la intenció del Consell és potenciar una mobilitat més neta, sostenible i a partir del transport públic, aquestes “alternatives al transport privat per carretera” farien “més que prescindibles algunes de les actuacions que impulsa ara la institució insular”.
El Consell de Mallorca va aprovar inicialment el projecte el mes de desembre passat, amb un pressupost inicial de 3,38 milions d’euros (en el qual s’inclou l’execució del projecte, valorada en 2,8 milions; la gestió de residus, que tindrà un cost de 180.000 euros; les expropiacions, valorades en 296.000 euros, i la quantitat corresponent a l’1% per a foment de Patrimoni Històric, 28.000 euros).
Ara mateix està en exposició pública i s’hi poden presentar al·legacions fins dia 10 de febrer. El GOB ja ha anunciat que prepararà un document amb propostes de modificació del projecte.
Tot i que algunes veus afirmen que el grup insular de Podem també podria presentar-hi al·legacions i oposar-se al projecte (com ja han fet amb el d’enllaç entre la carretera d’Inca i Lloseta), membres de la formació morada al Consell de Mallorca asseguren que encara no s’hi han pronunciat perquè no han tractat el tema.