El Govern arranca l'electrificació del tren Enllaç-Manacor i Enllaç-sa Pobla

Madrid no aporta un euro a la darrera obra ferroviària, que es finança amb fons europeus i autonòmics

El conseller Pons i els batles de la comarca, durant l'acte protocolari de col·locació de la primera pedra de l'electrificació del tren.
Miquel Barceló
28/06/2017
3 min

ManacorUn tren més ràpid, menys contaminat i més barat és el que ha promès el Govern durant l’acte de col·locació de la primera pedra de les obres d’electrificació de la línia Inca-Manacor, a partir de l'Enllaç, projecte al qual s'afegirà la fase entre l'Enllaç i sa Pobla. A l’acte, que ha encapçalat el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, també hi han assistit els batles d'Inca, Virgilio Moreno; de Sineu, Miquel Gelabert, i de Petra, Martí Sansaloni.

"A la fi ha arribat aquest dia, perquè a Manacor tothom sap que en ple segle XXI a la nostra estació hi arriba un tren del segle XX que comença el recorregut a l’Enllaç, en un transbord que és més propi del segle XIX", ha ironitzat el batle durant la seva intervenció. Amb tot, Pedro Rosselló ha destacat que "allò important és avançar i fer avançar el tren, que en definitiva és el que la gent ens demana als polítics".

Una vegada que tot el tram Enllaç-Manacor estigui electrificat, el trajecte Palma-Manacor serà entre 8 i 10 minuts més curt que ara, en què dura una hora, aproximadament, si es té en compte l’aturada a l’estació d’Enllaç. Les freqüències, que ara són cada 60 minuts, podran passar a ser cada 40 minuts i, a més a més, el viatge serà més confortable, ja que els trens elèctrics fan menys renou i vibren menys

Per part seva, el conseller Marc Pons ha instat tots els presents a repetir el recorregut que aquest dimecres han fet els batles amb el tren. "D’aquí a un any ens tornarem a trobar tots, sense aturada a l’estació d’Enllaç, en un tren més ràpid i modern", ha destacat. El conseller ha insistit en la forta aposta del Govern pel transport públic per tal d'intentar revertir la situació d’unes carreteres cada vegada més congestionades.

El conseller ha recordat també que s’ha reduït el preu del bitllet senzill de tren un 10% i ha avançat que es posarà en marxa un sistema de pagament tipus targeta moneder que anirà abaratint-ne el preu a mesura que l’usuari vagi sumant viatges. Les obres Enllaç-Manacor tindran un termini d’execució de 12 mesos, s’han adjudicat per 30 milions d'euros i les du a terme la UTE Siemens-Man-Sampol. Per executar-les, s’ha previst la contractació de 40 persones qualificades.

L’electrificació de tota la xarxa ferroviària de Mallorca es completarà amb l’inici de les obres del tram Enllaç-sa Pobla el mes de juliol. Les obres ja estan adjudicades per un import de 9,9 milions d’euros. L’electrificació de tota la xarxa de tren suposa millores de servei i també econòmiques i mediambientals.

Amb el dièsel es gasten 660.000 euros anuals en combustible. En canvi, amb la xarxa elèctrica el cost energètic serà de 600.000 euros. L’estalvi anual serà de 60.000 euros. En millores mediambientals, es reduiran les emissions de CO2 un 60% (632,7 tones anuals menys). També es redueixen les emissions acústiques i s’utilitzen menys lubricants contaminants.

Madrid discrimina les Balears

Marc Pons ha recordat que el govern central no aporta un sol euro a aquesta obra ferroviària, que serà sufragada amb fons del Govern autonòmic i de la Unió Europea. Preguntat pel conveni ferroviari encallat, Pons ha dit que s'ha creat una comissió per negociar i que s'intentaran recuperar inversions extraordinàries estatutàries per valor de 300 milions. "Les hem reivindicades, però de moment només tenim bones paraules", ha lamentat el conseller, abans de subratllar que en els descomptes de les noves tarifes de connexió entre illes, les aèries (un 75%) les assumeix el govern central, però que en el cas de les marítimes "un 25% del 75% de descompte és a càrrec del Govern de les Illes Balears".

stats