“L’impacte econòmic de la Mallorca 312 és de 12 milions d’euros”
Segons el director tècnic de la cursa de projecció internacional, Xisco Lliteras, els ciclistes deixen guanys a pobles grans i petits
Palma“Els cicloturistes es mouen arreu de Mallorca i els seus beneficis no només esquitxen les zones turístiques on s’allotgen, sinó també bars, restaurants i botigues dels pobles d’interior”, explica el director tècnic de la cursa Mallorca 312, Xisco Lliteras (Artà, 1979). La prova es farà dissabte 29 d’abril.
Segons el fundador d’aquesta competició internacional, “fa uns anys que el cicloturisme ha duit beneficis a uns determinats pobles, i n’ha fet reviscolar els negocis de restauració”. “En aquesta temporada, en passar per la plaça de Petra qualsevol dematí o migdia, es pot veure com els cafès i bars són plens de ciclistes. Això fins fa uns anys no succeïa, i aquests visitants deixen uns guanys a tots els establiments”, argumenta Lliteras, qui informa que, segons les xifres de l’any passat, just un 13% dels corredors s’allotjaren en places de lloguer vacacional.
“La majoria de ciclistes, en concret un 77%, varen estar a hotels de la zona de Can Picafort, Platges de Muro, el Port d’Alcúdia i el Port de Pollença. L’estada mitjana dels participants a la Mallorca 312 és de sis dies, gairebé una setmana que aprofiten per fer rutes amb bicicleta i per visitar diferents parts de l’illa”, comenta Lliteras.
Segons l’informe que la UIB va fer l’any passat sobre les conseqüències econòmiques de la Mallorca 312, la competició va tenir un impacte de 12 milions d’euros. “Les conseqüències econòmiques –explica el director executiu de la cursa– es calculen segons els guanys que generen els participants directes i els acompanyants. Si l’impacte total va ser de 12 milions d’euros, es calcula que 8 milions corresponen als participants a la cursa i 3,9 milions al que generaren els acompanyants”.
Límit de 8.000 participants
D’ençà de fa uns anys, la direcció de la cursa estableix un límit de 8.000 participants. “Pensam que aquesta és la quantitat perquè la cursa tingui un impacte equilibrat, pel que fa als beneficis econòmics que genera i el respecte a la mobilitat amb vehicle privat pels pobles per on passa”, comenta Lliteras.
“Les publicacions internacionals especialitzades, cada any solen destacar tres esdeveniments cicloturistes arreu d’Europa. La Mallorca 312 n’és un, i els altres dos són la Maratona de les Dolomites, a Itàlia, i L’Étape du Tour de France. Les direccions de totes tres competicions d’aficionats estableixen un límit de participants, que van entre els 8.000 i els 16.000”, remarca el responsable de la Mallorca 312.
Els organitzadors de la cursa, que ofereix tres recorreguts amb distàncies diferents, volen que els participants locals hi tinguin un pes determinat. “48 hores abans que s’obri el procés genèric d’inscripció, es dona la possibilitat que els residents locals que han participat en altres edicions tinguin preferència. D’aquesta manera, en cada edició els locals solen suposar un 30% dels participants, mentre que els de fora són el 70%”, diu Lliteras.