L’ampliació del Nàutic d’Alcúdia obre un temporal
Alcudiamar nega que faci més amarraments, mentre que Salvem el Moll clama “contra una nova barbaritat”
AlcúdiaLes aigües del nord de l’illa van remogudes. El projecte d’ampliació del Club Nàutic d’Alcúdia ha obert un nou temporal. El torcebraç està entre els que alerten que la costa ja ha rebut prou bufetades urbanístiques i la concessionària Alcudiamar, que vol guanyar terreny a la mar per “reordenar i millorar-ne els serveis nàutics” que ofereix als 730 amarraments i a l’enorme trànsit que pateix la badia en temporada alta.
Per la plataforma Salvem el Moll, el projecte d’ampliació del Club Nàutic d’Alcudiamar ha creat una inquietud “impressionant”. Sebastià Cifre, a la vegada president de l’associació de restaurants de la zona, viu de ple el moviment ciutadà que s’oposa a més transformacions a la costa alcudienca. “No anam contra ningú en concret, però sí contra una nova barbaritat. Hi ha molta tensió. La gent està crispada i renega d’un model turístic que té fixats els seus objectius exclusivament en el negoci”, explica aquest portaveu, qui alhora reclama: “Hem de pensar en les futures generacions, defensar els nostres recursos i el model turístic de sol, platja i patrimoni històric del qual viu tota la zona d’Alcúdia”.
Després de 33 anys de concessió administrativa, Ports i Litoral de les Illes Balears ha atorgat una pròrroga de 12 anys més a Alcudiamar per continuar explotant el port esportiu. A canvi, li ha acceptat un pla d’inversions. La concessionària s’ha avingut a oferir un projecte de millores amb un volum de despesa de 21 milions d’euros. Un terç d’aquesta inversió es destina a un nou varador que s’habilitarà amb 12.000 metres quadrats mar endins, “sense crear ni un amarrament més”. Els altres 14 milions d’euros es destinen a millores dins el recinte actual: enllumenat amb energia renovable, nou servei per posar combustible a les embarcacions i nova pavimentació, entre altres actuacions.
“La construcció del port actual, el 1983, no va alterar la dinàmica del litoral de la zona pel que fa als sediments ni provocà problemes d’erosió associats a l’estabilitat de la platja”, diu en les seves conclusions un dels informes adjuntats en el projecte de reforma. I afegeix: “L’ampliació de les instal·lacions actuals no suposaran cap afectació negativa pel que fa a la platja Alcudiamar -aferrada al port esportiu-, ja que no obstaculitza el procés de sedimentació que l’alimenta”.
Impacte ambiental
Per garantir els pronòstics de nul impacte ambiental, Alcudiamar assegura haver encarregat un estudi a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). D’altra banda, el doctor en Geografia Física de la UIB Miquel Mir Gual ha redactat ja un informe sobre l’impacte del nou espai de 12.000 metres quadrats que es vol afegir a la bocana del port esportiu. “No hi ha cap efecte negatiu per a la zona”, hi insisteix Alcudiamar. La concessionària, que redacta el projecte definitiu, explica que “durant el període d’al·legacions no se’n presentà cap”. Subratlla que “es dinamitzarà l’economia nàutica de la zona” i també es podria ampliar l’ocupació laboral, “que dóna feina a 200 empreses”.
L’Ajuntament, segons el batle, Antoni Mir (El Pi), no té cap competència administrativa sobre el projecte, “perquè depèn d’Autoritat Portuària”. “Nosaltres només hi podem intervenir quan s’hagin de tramitar les llicències d’obra dels edificis que s’aixequin damunt la nova plataforma de serveis nàutics”, matisa. Mir diu que s’ha demanat a l’Imedea la redacció d’un estudi d’impacte ambiental per assegurar-se que l’ampliació no afectarà la platja Alcudiamar, “perquè per nosaltres és sagrada”. “Ens preocupa que es perjudiqui el tram final dels 14 quilòmetres de platja de la badia i així ho hem fet saber a Autoritat Portuària”, explica.
El projecte no afecta cap LIC (Lloc d’Interès Comunitari), recorda el batle d’Alcúdia, i reclama un pronunciament del Consell de Mallorca, a la vegada que es demana “per què no ha informat” sobre l’ampliació del port. En l’àmbit municipal, el grup Esquerra, que només té un regidor, és la veu més discordant amb el projecte, contra el grup de govern d’El Pi i PSOE, que sumen 10 dels 17 regidors.
“El Consell de Mallorca no s’hi ha pronunciat perquè Autoritat Portuària no ha demanat cap informe”, han declarat a l’ARA Balears des del departament de Territori.
La pl ataforma Salvem el Moll està enllestint un pla d’accions informatives i de protesta per un projecte que està aprovat. “El 1983 ja alteraren la platja i ara demanen 12.000 metres quadrats més gràcies a una llei a la carta que diuen que els empara”, es queixa Sebastià Cifre. “No volem enfrontaments, però sí que estam en el dret de reclamar sentit comú. Perquè, era necessari exigir una nova agressió a la mar i a la costa per prorrogar la concessió del Club Nàutic? No hi havia altres possibilitats de millora que posar més ciment a la mar?”, es qüestiona des de la plataforma Salvem el Moll.
“Han fet tot allò que han volgut, han perjudicat el moll tradicional i han alterat la platja”, afirma Cifre, un empresari de primera línia del port que ha viscut tota la transformació del moll d’Alcúdia en els darrers 40 anys. “En algun moment haurem de dir basta. Aquí vivim del turisme i l’Ajuntament ha d’estar per la defensa dels interessos municipals. La platja ja està afectada, no cal sol·licitar a l’Imedea cap informe per demanar si l’ampliació del club nàutic afectarà o no”, declara Cifre.
Salvem el Moll, a més de criticar l’actitud d’Autoritat Portuària de demanar inversions “impactants” per prorrogar la concessió i la “passivitat” de l’Ajuntament, que diu no tenir-hi competències, lamenta “l’actitud de l’associació hotelera, que només està pel negoci”· Amb tot, a les darreres assemblees són més els que proposen una gran manifestació, cosa que tindria ressò entre la massa turística i els mitjans de comuniació estrangers.
Cifre reconeix que “tot això pot acabar amb una gran mobilització”, com a mesura de pressió a l’Administració, “i també per crear consciència que estam davant un projecte especulatiu que malmena el turisme i el futur de les noves generacions”.