La majoria de veïns de Manacor atesos pels Serveis Socials són espanyols

Durant el 2016 es donaren ajudes per 131.000 euros a 481 famílies

La tècnica Alba Frechilla i la delegada de Serveis Socials, Maria Isabel Bauzá, presentant les dades de 2016.
Ara Balears
27/04/2017
2 min

ManacorEl major percentatge (un 41%) del conjunt de les famílies (4.274) que durant el 2016 es varen dirigir als Serveis Socials de l'Ajuntament de Manacor era de nacionalitat espanyola, segons es destaca en la memòria d'activitat del departament municipal. "Molta més gent de la que l’opinió pública es pensa va als Serveis Socials municipals per demanar orientació, ajudes o per participar en formació o en els projectes de participació ciutadana", explica la regidora de Serveis Socials, Maria Isabel Bauzà. "Estam oberts a tothom i volem que la gent perdi la por de venir; oferim molts projectes a la població que no té cap tipus de necessitat i tot plegat fa que, tot i que minvin les dificultats derivades de la crisi econòmica, es mantinguin estables les xifres d’usuaris que atenem", afegeix Alba Frechilla, la tècnica coordinadora del departament.

La tasca de l'àrea de Serveis Socials es divideix en tres branques: el servei individual i familiar, el treball grupal i el treball comunitari. "Quan parlam de servei individual i familiar, estam parlant de gent que ve a demanar informació i orientació per superar les dificultats, a demanar eines per fer possible la seva inserció laboral i social o a tramitar prestacions d’ajudes econòmiques", explica Maria Isabel Bauzà. Durant el 2016 s’ha treballat amb 1.230 expedients, que poden ser unipersonals o incloure famílies senceres. El perfil majoritari, que respon al 41% dels expedients, són famílies espanyoles i la majoria de peticions responen a demandes de caràcter familiar.

Pel que fa a les necessitats detectades pels professionals del departament, destaquen les famílies que demanden informació o orientació quant a recursos i serveis. També hi arriben famílies amb dificultats econòmiques per cobrir necessitats o persones amb dificultats per accedir al mercat laboral, i darrerament hem notat un augment de parelles amb fills en procés de ruptura que venen a demanar assessorament.

El servei municipal de Dependència durant el 2016 ha atès 544 usuaris, els quals són els beneficiaris dels centres de dia municipals, del servei d’ajuda i menjar a domicili, el servei de teleassistència o el servei de préstec d’instrumental com llits articulats o grues de mobilització.

Quant a les ajudes econòmiques concedides, tant la regidora com la tècnica del departament destaquen que "totes les ajudes es concedeixen d’acord amb un pla de feina. Això vol dir que tots els beneficiaris han adquirit un compromís de canvi i de fer feina per deixar de necessitar l’ajuda dels Serveis Socials". Així, s’han concedit 131.315 euros en ajudes per cobrir necessitats bàsiques, formació, la compra de medicaments o l'educació dels fills, mitjançant les quals s’han beneficiat 481 famílies.

Treball grupal i comunitari

Una altra de les branques dels Serveis Socials és la dels projectes que s’emmarquen en el treball grupal, els quals s’iniciaren durant l’octubre i abastaren només tres mesos del 2016. "Estam parlant de grups de pares d’adolescents, grups d’acompanyament a l’adolescència o tallers de comunicació per a la inserció social i laboral, en què han participat 180 persones", subratlla l'edil. Pel que fa al treball comunitari, s’han mantingut trenta-quatre cursos o projectes oberts a tothom i que fan feina en l’àmbit educatiu, de formació per a adults i en participació ciutadana, per on han passat 2.293 persones.

Quant a reptes de futur, la regidora Bauzà afirma que es vol millorar el funcionament del departament amb el nou Reglament d'organització i el Pla de qualitat que s'hi està implantant.

stats