Seguretat
Part Forana01/06/2024

Manacor activa les càmeres per restringir el trànsit al centre

La Policia Local, encarregada del control i expedients sancionadors, ultima la integració del 'software' per evitar errors de lectura

Sebastià S. Vanrell

ManacorLa Zona de Preferència per a Residents (ZPR) de Manacor ja té a punt la darrera fase d'implementació per tal de poder controlar de manera eficient qui entra i surt del centre i si té permís perquè hi està empadronat o hi pot circular amb una autorització puntual.

"No hi ha cap ciutat mallorquina de grans dimensions que hagi aconseguit esponjar així el centre", explica el regidor responsable de la Policia Local, Mateu Marcé, qui afegeix que "des del punt de vista perceptiu és increïble el descens de cotxes que hi passen, cosa que, com a conseqüència, provoca que hi augmenti també la seguretat".

Cargando
No hay anuncios

Ara la ZPR, acabada la fase de proves, es troba a la fase final d'integrament amb el sistema informàtic de la Policia Local, que, segons l'ordenança municipal, és el cos responsable del control de les càmeres i de l'inici dels expedients sancionadors. Les vuit càmeres, situades als llocs estratègics d'entrada i sortida de la ZPR, primer han hagut de passar per vuit mesos de proves a partir de l'autorització estatal.

Hi ha dues maneres de poder passar per la zona ZPR sense ser multat. La més habitual per a tota aquella població que no viu al centre és la de demanar un permís puntual, per la qual cosa només s'han de registrar a l'aplicació específica i justificar-hi el pas (sense poder aparcar-hi) per una sèrie de motius, a més de la matrícula. De fet, quan el mes de novembre passat l'Ajuntament de Manacor va anunciar la instal·lació de càmeres de control, es va assolir el rècord d'autoritzacions puntuals amb 2.300, tot i que la mitjana mensual dins el mateix any fou de 1.100.

Cargando
No hay anuncios

El control visual, però, també podrà ser a peu de carrer. I és que amb la creació de la nova Unitat Cívica de la Policia Local (encarregada de fer complir les ordenances municipals), es pretén aconseguir una unitat que sigui la punta de llança de tot el departament policial, per la qual cosa es dota amb cinc agents: un inspector, un oficial i tres agents. Sempre seran entre un i dos cada dia que, amb el permís de la Delegació de govern, podran anar de paisà.

La grua municipal

La implementació també de la grua municipal ja està començant a donar els seus fruits. Així, des del 14 d'abril, quan es va posar en funcionament, ja ha pogut retirar més d'una desena de vehicles (en paral·lel als serveis privats), fet que ha aconseguit estalviar a l'administració pública 108 euros en cada intervenció.

Cargando
No hay anuncios

La grua funciona des de les 7 del matí fins a les 9 del vespre de dilluns a divendres. "La reacció és més ràpida i pot fer serveis extraordinaris, cosa que permet una planificació més eficient", diu Marcé, que recorda també que no està descartat poder comprar-ne una altra, però més petita, que tindria un cost aproximat de 60.000 euros i "que serviria per poder maniobrar molt millor pels carrers del centre de la ciutat".

Pel que fa als vehicles pendents de retirada total que ja són al dipòsit municipal, 65 en total (a més de 14 ciclomotors i motos), ja n'hi ha 45 que se sap que ja tenen l'informe jurídic favorable per ser destruïts per l'empresa de tractaments de residus. Aquests 65 cotxes i furgonetes signifiquen que el dipòsit és ple, i per això el flux de retirada de vehicles abandonats als carrers del municipi és més lent. "El tema és que has de deixar passar un mes des de la denúncia fins que la grua el pot retirar". Un vehicle només es pot treure de la via pública abans d'hora quan obstaculitza la circulació.