Manacor amplia la zona per a vianants del centre amb l’emblemàtica plaça del Cós
Després d’un any tancada per obres, l’Ajuntament pren la decisió després del conflicte amb el sector comercial de la zona
ManacorLa plaça del Cós, situada al centre de Manacor i tancada al trànsit des de fa un any, quan va començar a ser redissenyada, es transformarà en un nou espai per a vianants més de la ciutat. “La reforma integral la recupera per als vianants i la consolida com a zona pacificada. Ha eliminat la barreres arquitectòniques, ha millorat l’aspecte general de l’espai públic; per tant, és una decisió lògica”, ha explicat el batle, Miquel Oliver.
La consolidació va acompanyada d’una sèrie de canvis en la mobilitat. La plaça del Cós es mantindrà tancada al trànsit rodat com a solució definitiva, tot i que hi podran circular els vehicles que surtin de la zona d’aparcaments comercials de la zona magenta de la plaça de l’Arquitecte Bennàssar. Aquesta mesura anirà també acompanyada d’una sèrie de canvis de sentit en els carrers del Sant Crist, Marededéu de les Neus i de Sant Joan, amb el propòsit d’afavorir l’accés als aparcaments comercials d’alta rotació situats al carrer del carrer del Rector Caldentey i d'Arquitecte Bennàssar i per sortir de l’aparcament soterrat de na Camel·la. Ara mateix aquests aparcaments magentes tenen un cost de deu cèntims per cada hora.
“La plaça del Cós ha recuperat, gràcies a aquesta intervenció urbanística integral encetada durant el mandat anterior i conclosa recentment, el sentit de la mateixa paraula”, ha dit Oliver. “El diccionari diu que una plaça és un lloc ample i espaiós, a l’interior d’una població, on solen confluir diversos carrers. Fins ara, aquest espai, de plaça, només en tenia el nom, però era un carrer. Gràcies a aquesta intervenció urbanística, hem recuperat l’amplitud que la fa ser plaça i que creim fermament que han de viure i gaudir les persones”. El batle ha comparegut acompanyat de Mateu Marcé, delegat de Mobilitat, i Paula Asegurado, delegada de Comerç.
Aquests canvis han estat analitzats i avaluats durant setmanes per part de la Policia Local. “Són canvis que pretenen avançar cap a una millora global de la mobilitat del centre de Manacor, no només pel que fa al trànsit motoritzat”, ha explicat Marcé. La setmana que ve, la Policia començarà a instal·lar la senyalització vertical i a pintar tota la viària, de manera que els canvis circulatoris podrien fer-se efectius en les properes setmanes.
La reforma de la plaça del Cós se suma a les encetades el mandat 2019-2023 arreu del municipi i que han tingut com a prioritat posar les persones al centre, com és el cas de la plaça de l’Antigor, la plaça de Berard, la plaça de Santa Catalina, el carrer de Lleó XIII i la primera línia de Portocristo, entre d’altres.
Alta rotació
La reforma circulatòria que es desprèn de la reforma urbanística de la plaça del Cós té també una implicació comercial. “En aquest sentit, l’Ajuntament està en contacte i en diàleg permanent amb el sector amb el propòsit d’incorporar propostes que permetin assolir aquests objectius”, explica Asegurado. Actualment, la zona d’alta rotació comercial inclosa dins la ZPR (Zona de Prioritat per a Residents) consta de 73 places d’aparcament als carrers de l’Amargura, la plaça del Rector Rubí, el carrer del Rector Caldentey, la plaça de l’Arquitecte Bennàssar, el carrer d'Olesa, el carrer del Príncep i la plaça de la Constitució (de les Verdures). La zona d’alta rotació comercial funciona amb una tarifa de deu cèntims d’euro l’hora per als vehicles que hi estacionen, amb un màxim d’estacionament de 60 minuts durant l’horari comercial, a fi d’afavorir la rotació de cotxes i furgonetes. Fora de l’horari comercial només es permet l’estacionament a aquestes places marcades amb el color magenta identificatiu de la ZPR als residents al centre de la ciutat.
Per altra banda, el batle Oliver ha reiterat que ni la ZPR ni els canvis circulatoris encetats el mandat anterior i el present “no ha eliminat ni una sola plaça d’aparcament”. L’avinguda de Baix del Cós passà a ser d’un sol sentit el 2022 amb el doble objectiu d’incrementar la seguretat i d’augmentar el nombre d’aparcaments i de zones de càrrega i descàrrega. “Una actuació integral dissenyada amb l’objectiu de millorar la mobilitat de Manacor i fer-la més sostenible”.
Finalment, el Consistori ha anunciat que l’aparcament subterrani de na Camel·la oferirà el 2024 dues hores d’aparcament gratuït, així com ja ofereix l’aparcament de la plaça de Sant Jaume. “Es tracta d’una reivindicació dels comerciants de la zona, que assumim i materialitzam”, ha afirmat Oliver.