La millora del dic del port de Cala Rajada el protegirà dels impactes del canvi climàtic
L'actuació evitarà que les ones passin per damunt del mur, que és el segon risc més gran que pot provocar la pujada de la mar
PalmaLes obres per reforçar el dic exterior del port de Cala Rajada, que començaran el novembre, el protegiran dels impactes del canvi climàtic, segons ha assegurat el director general de Transport Aeri i Marítim, Xavier Ramis, aquest divendres en una roda de premsa. L'actuació "solucionarà els problemes" de què el Laboratori d'Enginyeria Marítima de la Universitat Politècnica de Catalunya va advertir en un estudi encarregat pel Govern, que forma part del Pla general de ports de les Illes. La millora del dic evitarà que les onades passin per damunt del mur. Aquest és el segon risc més gran que pot provocar la pujada de la mar als ports balears, segons l'informe; el primer és la pèrdua d'operativitat dels molls, que també quedaria resolt.
Ramis ha recordat que la borrasca Glòria afectà greument el dic del port de Cala Rajada, cosa que va obligar a fer una actuació d'urgència. Ara, l'empresa Melchor Mascaró s'encarregarà de la reparació i millora del dic perquè les onades no hi passin per damunt, i es resguardin millor les embarcacions. També adaptarà i impermeabilitzarà la coberta de les edificacions que hi ha devora el dic. A més, es farà una reordenació dels usos que es fan al moll aferrat a aquest mur. La intervenció suposa una inversió de 3,9 milions d'euros, durarà 12 mesos, i només s'interromprà durant l'estiu. A l'octubre també s'intervendrà al penya-segat que hi ha devora del passeig de Cala Rajada, que també fou afectat per la borrasca. Ports IB ha destinat 393.463 euros a aquesta actuació.
Les obres de Cala Rajada són una de les sis que es començaran a fer als ports de les Balears enguany. L'actuació prevista a la localitat de Capdepera, però, és l'única que tindrà en compte l'estudi sobre el canvi climàtic. El conseller d'Habitatge i Mobilitat, Josep Marí, ha defensat que les previsions de l'anàlisi encarregada pel Govern són a llarg termini, perquè es basen en un escenari pessimista previst per al 2045. A més, ha dit que les obres pretenen solucionar problemes més "domèstics", "locals" i "puntuals". En total, els sis projectes sumen una inversió d'11,6 milions d'euros repartits entre el port d'Andratx, el de Pollença, el de Cala Rajada, el de Portocolom i el de Fornells.
De fet, el director general de Transport Aeri i Marítim ha admès que el projecte que es farà al port menorquí implicarà un increment de 34 nous amarradors, però ha puntualitzat que només estaran operatius a l'estiu perquè quan acabi la temporada es desmuntaran. Seran destinats a embarcacions en trànsit i a empreses de lloguer del sector nàutic. Ramis ha comentat que les obres han estat supervisades per la Comissió Balear de Medi Ambient. Es tracta del projecte més car dels que es preveuen per a enguany, amb una inversió de 5,8 milions. Es tracta de la segona fase, i durarà 26 mesos. També ha destacat que es restringiran zones de navegació al port i que es replantaran més de 2.000 metres quadrats de posidònia.
La polèmica sobre el moll de Portocolom
El conseller ha lamentat que algunes entitats donin per fet que es faran malament les obres al moll de la Duana, a Portocolom. El projecte va mobilitzar algunes associacions perquè consideren que Ports IB no respectarà la tècnica tradicional de l'estructura, que és de pedra. Marí ha recordat que crearen una comissió de seguiment, integrada per diverses entitats, com ara el Gremi de Margers, i que s'ha incrementat el pressupost per millorar l'actuació que es farà. "Les garanties patrimonials hi són", ha comentat Marí, mentre que el director general ha dit que "serà l'obra portuària que més control ha tingut a la història".