SERVEIS PÚBLICS

Les nits a Manacor són cada vegada més fosques

L’Ajuntament estudia rescindir el contracte de manteniment de l’enllumenat

Entrada a Manacor des de Palma i cruïlla de via Majorica amb ronda de Felanitx.
Miquel Barceló
25/01/2019
3 min

ManacorEl deficient servei d’enllumenat públic en gairebé els nou nuclis urbans del municipi de Manacor indigna no només els veïns de les zones amb més penombra, sinó també l’equip de govern mateix. El Pacte (El Pi-PP-AIPC), davant la pressió ciutadana i la constatació de nombroses mancances, ja ha demanat als serveis jurídics que avaluïn una possible rescissió del contracte amb la concessionària.

Endesa és l’empresa que des del 2013 gestiona el servei mitjançant una concessió de deu anys, a raó de 600.000 euros anuals. “S’han constatat moltes deficiències i se’ls fan requeriments, però miren cap a una altra banda”, va reconèixer el regidor de Medi Ambient, Pedro Rosselló, en una pregunta feta des del PSOE sobre l’increment de la inseguretat, relacionada amb la foscor durant les nits, que va patir la ciutat de Manacor a finals de 2018, admesa pel mateix departament de policia. El regidor d’aquesta àrea, Miquel Perelló, va coincidir amb la interpel·lant, Núria Hinojosa, que la manca d’enllumenat afavoria la delinqüència.

“Manacor fa por als vespres”, segons la regidora socialista, i un dels exemples més remarcats el situa al barri del Tren, on a primeres i darreres hores del dia hi transiten els usuaris del transport públic “pràcticament a les fosques”.

“Endesa no ens aporta cap document de control i és evident que hi ha poca intensitat lumínica” als carrers, explica Rosselló. Per part seva, el delegat de Serveis Generals, Joan Sagrera, assegura que els serveis tècnics de l’Ajuntament han redactat un informe detallat sobre les greus mancances, entre les quals es troba la tardança d’Endesa a resoldre les avaries que sovint deixen a les fosques “durant dies” els sectors afectats.

Abans d’arribar a la situació de resoldre la concessió, l’Ajuntament penalitzarà Endesa pel suposat incompliment de contracte. “Més que la sensació de manca de llum amb el canvi de bombetes dels fanals, el més greu és la falta de manteniment i control que exhibeix l’empresa, tot i els requeriments que des de l’Ajuntament li hem fet”, es lamenta Joan Sagrera.

“Tots els incompliments estan tipificats i comunicats a la companyia”, afegeix Sagrera, després d’assegurar que davant la manca d’uniformitat lumínica s’ha auditat si la xarxa compleix o no els paràmetres acordats, “perquè la percepció general és que manca llum”.

No obstant això, la xarxa compleix la normativa d’intensitat, però suspèn “clarament” en manteniment i control horari, cosa que fa que hi hagi barris amb diferent hora d’encesa i apagada. L’emperò més gros de l’externalització, reconeix Sagrera, “és que quan Endesa no soluciona el problema, la brigada municipal no pot intervenir-hi, perquè sovint només es tracta d’activar un tèrmic que ha baixat, i les queixes dels veïns s’acumulen a la plataforma d’incidències de l’enllumenat públic, sense ser ateses”.

Aquest diari ha intentat, de manera infructuosa, contactar amb el servei de comunicació d’Endesa per tal de recollir la versió de la companyia sobre la situació que ha denunciat l’Ajuntament de Manacor.

Entre tots els nuclis urbans hi ha 162 sectors d’enllumenat, la majoria dels quals són telegestionats, i 6.000 punts lumínics. L’entrada a Manacor des de la carretera de Palma és el sector amb més trànsit i el més fosc. La poca llum que arriba al vial i passos de vianants prové dels rètols i aparadors encesos de les empreses de la zona. Els fanals públics estan apagats.

stats