La restauració de l'empedrat del moll de Portocolom es farà, finalment, amb la tècnica tradicional

El Govern compleix, així, la petició del Gremi de Margers, ARCA i la plataforma Salvem Portocolom

El moll de Portocolom
Inès Mateu
04/10/2021
2 min

PalmaLa restauració de l'empedrat del port de la Duana de Portocolom es farà, finalment, amb la tècnica tradicional, després d'un informe alternatiu del Gremi de Margers, ARCA i la plataforma Salvem Portocolom que reclamava al Govern que s'utilitzàs un mètode més respectuós amb les característiques originals i tradicionals de l'empedrat. Per complir les exigències del nou projecte, s'han afegit al pressupost 60.517,96 euros. Així, prèviament s'hi volien invertir 260.000 euros i finalment se n'hi destinaran 320.517,96.

La reforma que inicialment havia plantejat l’empresa concessionària de les obres proposava pedres molt més distanciades i amb separacions plenes de morter. Ara, després d'una reunió dels representants de les entitats implicades amb el conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, i el director general de Transport Marítim i Aeri, Xavier Ramis, s'ha consensuat un disseny de l’empedrat acord amb les seves característiques originals, és a dir, amb les pedres ajustades i amb bon contacte entre si, segons la tècnica tradicional.

“De ports n'hi ha molts, però com el moll de la Duana, fet amb pedra el segle XIX, només en tenim un”, advertien en un comunicat el gremi, ARCA i la plataforma en defensa de Portocolom, que ja havien alertat de l'alteració "irreversible" d'aquesta obra, que, segons els margers, “donava per bo un sistema constructiu que canviaria totalment la fesomia de l’empedrat”. Les entitats i els tècnics de Patrimoni ja han fet una prova d’acabat final de l’empedrat amb la tècnica i el material que s’utilitzaran.

El Gremi de Margers recorda la importància que el mur d'atracament o banda frontal del moll, la que dona a la mar, també es restauri amb les tècniques tradicionals. Tots dos elements, l'empedrat i el front portuari, funcionen en conjunt i no poden anar per separat pel seu gran valor patrimonial.

Encara que han aconseguit aquest canvi de projecte, les tres entitats també exigiran que es preservi l’ús actual de vianants i s'elimini un possible ús comercial o de restauració al moll. El Gremi de Margers, ARCA i Salvem Portocolom es trobaran aquest dimecres amb la vicepresidenta primera del Consell de Mallorca i consellera de Patrimoni, a més de Cultura i Política Lingüística, Bel Busquets, ja que fou d’aquest departament d’on va partir el primer informe.

Des de Ports de les Illes Balears remarquen que des d'un primer moment la intenció ha estat salvaguardar el valor històric del port, conjugant la seguretat estructural de la infraestructura amb la preservació de l’innegable valor històric del moll de la Duana.

Millores del projecte
  • Tècnica tradicional S’utilitzaran les tècniques constructives determinades pel Consell per tal de recol·locar els sillars que conformen l’empedrat del moll de sa Duana amb junta en capserrat, és a dir, realitzant un fals escaire amb el qual es prenen els angles oberts que van conformant les juntes de les pedres. Per aconseguir-ho les pedres s'hauran d'obrar per tal d’assegurar que es toquin perfectament entre si deixant unes juntes mínimes i ben estretes. Les juntes es realitzaran amb un abeurat de morter de calç i arena.
  • Adéu al formigó Es retirarà la plataforma de formigó instal·lada als anys 80 per tal de reforçar la zona de treball de la grua que realitza l’avarada d’embarcacions.
  • Millora a la rampa A petició de la comissió de seguiment s’incorpora també una millora del parament vertical del moll que dona a la rampa i que no estava inicialment contemplat.
stats