La restauració de la farinera d'en Beió recupera un dels més emblemàtics elements patrimonials de Manacor
El vicepresident del Consell de Mallorca, Joan Rotger, i el batle de Manacor, Antoni Pastor, han visitat avui el molí, un cop finalitzat el projecte de reparació de la maquinària
PalmaEl vicepresident del Consell de Mallorca, Joan Rotger, i el batle de Manacor, Antoni Pastor, han visitat avui el molí d'en Beió, quan ja ha finalitzat el projecte de restauració de la maquinària de la farinera, un històric element patrimonial que es mantingué en funcionament fins a l'any 2002. En l'actualitat, una part del recinte acull les dependències de l'Escola Municipal de Mallorquí i és l'única instal·lació d'aquestes característiques que és propietat d'una institució pública, en aquest cas de l'Ajuntament de Manacor.
A l'acte duit a terme avui han assistit també la regidora responsable de l'àrea de Patrimoni, Catalina Riera; la directora insular de Cultura i Patrimoni, Catalina Sureda, i la coordinadora de la Unitat de Patrimoni Historicoindustrial del Consell de Mallorca, Aina Serrano.
L'objectiu del projecte, cofinançat pel Consell de Mallorca, amb una partida de 49.197 euros, i l'Ajuntament de Manacor, amb la quantitat de 9.287 euros, ha estat que la maquinària de la farinera torni a funcionar, un cop acabades les tasques de restauració, que varen començar el gener del 2014.
Actualment, l'Ajuntament de Manacor té tres molins rehabilitats: el d'en Polit, el d'en Fraret i el d'en Beió. El primer comprèn la secció etnogràfica del Museu d'Història de Manacor, on es mostra el patrimoni preindustrial a través de les tasques, i també les eines, de fora vila que es feien al municipi. Ara, amb la restauració de la farinera, hi ha un altre equipament patrimonial, en aquest cas lligat al patrimoni industrial.
Els treballs han estat desenvolupats pel personal especialitzat del taller de fusteria i ferreria de la Unitat de Patrimoni Historicoindustrial i, amb l'única excepció dels elements de fusta corresponents al molí, la resta dels components, com ara les màquines i els elevadors, han estat restaurats a l'emplaçament original.
En el cas de les màquines, les intervencions han comprès les tasques de neteja, el tractament i enlluït de la fusta, el tractament de les peces de ferro, la col·locació de les corretges de transmissió a totes les màquines, el canvi d'algunes peces de fusta de dimensions reduïdes, utilitzant sempre fusta de sapí vell, i la substitució d'alguns vidres dels forats de control.
També s'han duit a terme intervencions específiques a altres parts de la maquinària i en concret a la rentadora de blat, el recol·lector de mànegues i el cernedor. Igualment, s'ha treballat als dos molins de blat, el molí d'ordi i la tremuja de descàrrega.
Als elevadors i altres conduccions, s'ha realitzat la neteja interior i exterior mitjançant aspiració i raspalls manuals; s'ha abordat el tractament i enlluït exterior de la fusta; s'han substituït i reparat determinats trams, fent ús, bàsicament, de planxa de giny, clavada amb taxes de coure; i s'han canviat els tubs que, a través del temps, havien estat objecte de reparacions poc adients.
Una altra part destacada del projecte és la posada en funcionament i la reparació dels motors elèctrics corresponents als molins de blat i d'ordi, amb la possible substitució del motor elèctric que movia l'embarrat del primer pis.
En definitiva, el projecte de restauració ha suposat que la major part de les màquines puguin posar-se en funcionament i que també s'activin els elevadors. Únicament queda sense funcionar, tot i que ha estat objecte de restauració, el carro pedrer, un dels cernedors, la rentadora de blat i l'aspirador.