Urbanisme

La ronda nord d'Inca continua creant polèmica

Medi Ambient ha tombat la proposta del Consell i el GOB ha demanat una alternativa zero

Una de les propostes per a la ronda nord d'Inca.
Maria Pons
14/07/2022
2 min

PalmaLa Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha rebutjat la proposta del Consell per fer el tram de la ronda nord d'Inca. Aquest projecte, que pretén connectar la carretera de Selva amb la del puig de Santa Magdalena, presentava cinc alternatives i Medi Ambient s'ha decantat per la que té la declaració ambiental estratègica favorable. Seguint aquesta opció, es podrien aprofitar traçats ja construits.

La declaració ambiental favorable, però, depèn de si es resolen els problemes de fragmentació urbana a la zona del col·legi Miquel Duran i Saurina. Un punt que s'aclarirà durant la fase d'avaluació del projecte i en el qual la Comissió ha proposat el soterrament dels trams que van des de l'escola fins a la plaça de la Mediterrània i des de la carretera de Selva fins al col·legi.

Si bé és cert que Medi Ambient no donarà llum verda al Consell si es poden resoldre els problemes de fragmentació de l'espai urbà, el GOB ha demanat a la Comissió que exigeixi l'estudi estratègic de l'alternativa zero. Aquest suposaria renunciar a la circumval·lació i cercar altres maneres de solucionar la descongestió. L'ONG també ha demanat a l'Ajuntament d'Inca i el Consell que arribin al consens necessari per evitar la construcció d'una carretera de 80km/h de dos sentits i la fragmentació urbanística que implica.

La gran diferència entre les posicions de la Comissió i del Consell és que un proposa aprofitar traçat urbà (des del col·legi fins a la carretera vella d'Alcúdia) i l'altre pretén passar per terrenys paral·lels al poliesportiu Mateu Cañellas. Toni Alorda, president de la Comissió Balear de Medi Ambient, ha dit que intentaran asfaltar el mínim possible però que "no hi ha garanties i s'ha d'estudiar". Només agafaria la fírmula el Consell si no quedàs altra opció, malgrat suposi ocupar més sòl i tancar més camins.

Des del GOB, que juntament amb l'Associació No a la Variant Nord d'Inca ha fet seguiment del projecte des dels inicis, asseguren que la problemàtica es podria resoldre amb una intervenció sobre el viari urbà del municipi. L'entitat ha apuntat que "qualsevol alternativa que impliqui la construcció d'una variant amb consideració d'interurbana concebuda com a carretera és un autèntic despropòsit". L'ONG creu que es podria afavorir la mobilitat urbana amb la interconnexió de carrers i, a partir d'aquí, fer una remodelació de les opcions que ofereix la configuració urbana del municipi.

stats