Així vol evitar el Govern el col·lapse a la serra de Tramuntana quan hi neva
Emergències i ajuntaments signen un protocol per posar ordre a la massificació
L'hemeroteca recorda que fa just un any la serra de Tramuntana es col·lapsava de ciutadans que volien veure i tocar la neu a la muntanya. Coes i caos es van sembrar a municipis com Escorca, Caimari i Sóller, enmig d'un confinament parcial centrat en el toc de queda. Ara, la situació pandèmica és diferent, però el Govern ha decidit anticipar-se a la problemàtica, ja històrica per a molts indrets. Per això, el director general d'Emergències del Govern, Jaume Barceló, s'ha reunit aquest dimecres amb els batles de la comarca, i també amb els diferents organismes implicats, per aprovar un protocol d'actuació enfront de les aglomeracions de cotxes que es registren a la serra de Tramuntana quan hi neva.
En concret, el document consensuat estableix que s'hi controlarà l'aforament de vehicles, s'establirà un màxim de cotxes per aparcaments oficials, s'habilitarà estacionament extraordinari a parcel·les municipals i es procedirà al tall de carreteres afectades per la neu. A més, segons la situació, s'hi permetrà el trànsit únicament dels vehicles amb cadenes i s'hi reforçarà la vigilància, especialment els dies posteriors a les nevades. També s'estableix que es tancarà al trànsit la zona central de la Serra o bé s'establirà un circuit rodat sense que puguin estacionar els vehicles per tal d'evitar que hi hagi persones deambulant per la Serra sense cobertura d'abric o refugi.
El Govern reconeix que quan neva el nombre de vehicles que accedeixen a la Serra supera la capacitat de trànsit de les dues carreteres existents, la Ma-10 i la Ma-2130 (Caimari-Lluc). Per altra banda, no hi ha suficients places d'estacionament a la zona i els cotxes s'aparquen a la mateixa carretera, anul·lant o restringint greument la mobilitat necessària en cas d'emergència.
D'aquesta manera, en cas que l'Aemet activi una alerta per risc de nevada, la Direcció General d'Emergències i Interior activarà i coordinarà les mesures preventives i operatives establertes en el Pla especial de meteorologia adversa (Meteobal) que es considerin oportunes per minimitzar el risc per a la població. Per això, els panells informatius de les carreteres avisaran de les incidències i es col·locaran cartells específics a llocs determinats amb la finalitat d'ordenar, limitar o prohibir la mobilitat de vehicles particulars.
Així, enguany es volen evitar les situacions de risc col·lectiu que es donen en aquests casos i assegurar la mobilitat dels vehicles d'emergència. A la reunió hi han assistit també representants de la Direcció General de Trànsit, la Guàrdia Civil, l'Aemet, el Departament de Carreteres i Medi Ambient del Consell, IBETEC, ISPIB i Espais Naturals del Govern. Per part seva, el director general d'Emergències i Interior, Jaume Barceló, ha agraït la col·laboració de totes les administracions implicades.