El tren de Llevant travessarà Manacor pel passeig del Ferrocarril en format tramvia
Després de 25 anys de reivindicacions, el Govern només ha enllestit un projecte bàsic del tram urbà d'aquest corredor, i el batle ha demanat que "aquesta vegada vagi de veres"
PalmaEl Govern ha enllestit el projecte bàsic per continuar amb la construcció del tren de Llevant després d'acordar amb l'Ajuntament de Manacor la manera com travessarà el poble fins a arribar a Son Carrió. El que s'ha anunciat aquest divendres preveu donar resposta a la reivindicació històrica de connectar la comarca de Llevant amb Palma mitjançant un servei ferroviari, tot i que després de 25 anys de pressió veïnal, només s'ha concretat el tram urbà d'aquest corredor. De fet, el 2008 els veïns de la comarca de Llevant s'agruparen en una plataforma per reivindicar aquest servei.
"Ja era hora, després de d'anys de reinvidicació i de la primera marxa per construir el tren de Llevant, vull agrair tots els moviments socials que hi ha hagut per incidir en la necessitat d'articular un transport públic en condicions a la nostra estimada illa", ha recordat el batle de Manacor, Miquel Oliver (MÉS), en senyal de crítica cap al retard en l'execució del projecte. Oliver ha incidit en què aquesta vegada l'anunci "vagi de veres i el tren arribi a Cala Rajada d'una vegada per totes".
Cal recordar que el tren de Llevant és una iniciativa que ja s'ha anunciat en diverses ocasions durant les dues darreres legislatures, tot i que mai no s'ha arribat a enllestir. No obstant això, des del Govern, s'ha assegurat que el projecte bàsic del tram urbà es publicarà aquests pròxims dies en el BOIB, mentre que aquest 2023 es licitaran i començaran les obres "amb l’horitzó d’arribar el 2025 a Son Carrió".
Concepte de tren-tram
El tram urbà del tren de Llevant serà en format tramvia i recorrerà el traçat de l'actual passeig del Ferrocarril, que té 1,7 quilòmetres, fins a la sortida del municipi, segons ha anunciat el director general de Mobilitat, Jaume Mateu, aquest divendres en la presentació del projecte a Manacor. "Serà en format tramvia per evitar un efecte barrera que divideixi el poble en dos", ha assegurat Mateu.
El concepte en què ha treballat el Govern és el de tren-tram, amb el qual els vagons operen com un tren en la zona interurbana i com a tramvia en els trams urbans. Així, en el seu pas per Manacor, operarà com un tramvia, a una velocitat d'entre 20 i 30 quilòmetres per hora. En concret, passarà enmig de les palmeres del passeig del Ferrocarril, per la qual cosa es preveu un redisseny "complet" d'aquesta via, ha explicat Mateu.
En concret, s'ampliaran les voreres de la part del centre històric i es reubicarà el carril bici. Pel que fa al manteniment de l'arbrat, Mateu ha assegurat que "es mantindran tots els que es puguin". En aquest traçat urbà, el tren-tram tindrà dos baixadors, on els usuaris podran aturar-se. El primer, a la zona central, que "permetrà donar accés a l'hospital", i, el segon, a la sortida del municipi on actualment comença la via verda, segons ha explicat el director general. A més, en aquest punt, el Govern hi habilitarà també un aparcament dissuasiu per facilitar als usuaris deixar el cotxe i agafar el transport públic.
Tot i que no s'han donat detalls del traçat que se seguirà des de la sortida de Manacor fins a Son Carrió, el batle, Miquel Oliver (Més), ha assegurat que no es perdrà la via verda, que "s'ha convertit en un referent per practicar esport". En aquest sentit, Oliver ha explicat que les administracions treballaran juntes per mantenir aquesta zona i "fer-la compatible" amb el servei ferroviari.
Vial alternatiu
Al projecte inicial s’hi ha sumat la proposta municipal d'obrir un vial alternatiu per desviar el trànsit rodat que actualment circula pel passeig del Ferrocarril. La nova via ja està prevista en el nou Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) i unirà la zona de la plaça de Madrid cap a la rotonda de l'Hospital de Manacor. Tot i que aquesta iniciativa és de l'Ajuntament, serà el Govern qui la finançarà.
A més, el vial serà primera actuació que donarà el sus a la construcció del tram urbà del tren de Llevant. "Ajudarà a reconfigurar aquest tram d'una manera més urbana i no tant com una carretera. És una actuació que millora el projecte purament ferroviari", ha assegurat Jaume Mateu. Al final d'aquest vial, també s'habilitarà un aparcament dissuasiu per desincentivar l'entrada en cotxe al municipi.
El pressupost del projecte d’execució del tram urbà suma 29.255.000 d'euros, un crèdit que ja preveu les expropiacions a fer. Així, l'any 2023, el Govern destina 30 milions a començar la construcció del tren de Llevant, una anualitat que es completarà amb noves partides fins a desplegar els 120 milions d’euros que costa el projecte, amb l’objectiu que el 2027 estigui enllestit.