El TSJIB admet el recurs del GOB contra l'ampliació de la dàrsena del port d'Alcúdia
Salvem el Moll vol explicar el projecte a la gent i diu que els usuaris del port pagaran l'obra amb l'augment de taxes
AlcúdiaAbans d'envair part de la badia d'Alcúdia, el projecte d'ampliació de dàrsena (12.000 metres quadrats menjats a la mar) passarà el filtre judicial. El GOB ha anunciat aquest dimarts que el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJB) ha admès a tràmit el seu recurs, presentat el 16 de setembre, contra l'ampliació de la concessió per 12 anys a l'empresa Alcudiamar. L'objectiu del grup ecologista va en paral·lel al de la plataforma cívica Salvem el Moll: aturar un projecte que augmentarà la desconfiguració de la badia, segons els detractors d'aquesta nova obra, en la qual Alcudiamar ha d'invertir uns 11 milions d'euros, en correspondència a la pròrroga demanada i atorgada. La concessió que havia d'acabar el 2018 finalitzarà el 2030 si finalment s'executa la gran actuació portuària.
L’ampliació del Nàutic d’Alcúdia obre un temporalEl GOB ha al·legat que l'acord del 6 de marc d'enguany, d'ampliació del termini concessional, es va adoptar sense el preceptiu informe d'avaluació d'impacte ambiental (AIA), i que la resolució de 16 de juny de la Direcció General de Medi Ambient del Govern insta a presentar una AIA simplificada, "perquè considera que les obres d'ampliació de la dàrsena podrien afectar apreciablement la zona LIC i ZEPA". No obstant això, el grup ecologista considera que "conforme a la normativa aplicable, escauria la redacció d'estudi d'impacte ambiental ordinari i no simplificat. En aquests termes s'ha expresat la portaveu del GOB, Margalida Ramis, acompanyada per un nombrós grup de veïns i veïnes contraris a l'obra i que dins la plataforma Salvem el Moll estan representats per Pep Alonso.
Ramis ha recordat que cal una avaluació d'impacte ambiental ordinària, considerant que al projecte executat de construcció d'una estació marítima (més de 42.000 metres quadrats) s'hi afegeix l'impacte de 12.000 metres més per ampliar la dàrsena actual, i un altre projecte de Marina Aucanada Group SL que preveu una dàrsena d'11.000 metres quadrats. Totes aquestes actuacions tenen un gran impacte i se superarien les cinc hectàrees d'afectació, motiu pel qual "escauria un estudi d'impacte ordinari, en lloc de simplificat". El GOB confia a guanyar el nou plet "igual que va passar en el cas del port del Molinar" a Palma, i ha subtratllat el toc d'atenció de la Comissió Europea a Espanya en matèria de concessions de pròrrogues automàtiques.
Amb l'ampliació de la dàrsena, Alcudiamar ha plantejat una reordenació de diversos serveis portuaris, entre els quals la reubicació de la benzinera, però assegura que la major part d'inversió serà per a millores dins les instal·lacions actuals. En tot cas, i en la línia de la plataforma Salvem el Moll, el GOB ha demanat que se substitueixi la inversió d'ampliar la dàrsena per "projectes més sostenibles".
Una major degradació del port
D'acord amb un informe de l'Imedea, el GOB recorda que "el port no s'hauria d'haver construït mai a la ubicació actual", i lamenta que aquest institut no examini la qualitat de l'aigua, ja que n'aventura una major degradació a causa de l'increment de contaminants, que suposarà, a més dels efectes d'ampliació de la dàrsena, les noves instal·lacions de drassanes programades, i que ara du a terme "de manera il·legal" –segons Pep Alonso– l'empresa que treballa sobre la plataforma del moll Vell. Alonso ha recordat que entre les millores oferides a Autoritat Portuària, per tal d'assolir la pròrroga, Alcudiamar podria haver-se compromès a rebaixar les taxes als usuaris, "però en lloc d'això les augmenta, amb la qual cosa els usuaris acabaran pagant una part de la inversió compromesa per la concessionària".
La plataforma Salvem el Moll s'ha compromès a mantenir una actitud dinàmica quant a oferir informació als ciutadans d'Alcúdia sobre l'efecte que tindran sobre el port les dues obres faraòniques de serveis portuaris, sense tenir-ne en compte l'impacte ambiental. Aquesta és la passa prèvia a la mobilització social amb què es vol reforçar la petició del GOB a la instància judicial per tal que "s'anul·li, revoqui i es deixi sense efecte" la concessió de pròrroga lligada al projecte d'ampliació de dàrsena.
Finalment, Pep Alonso ha indicat que Alcudiamar ha mobilitzat els seus treballadors contra el moviment opositor amb l'excusa que sense la pròrroga atorgada per l'Autoritat Portuària es poden perdre els seus llocs de feina, "cosa que és falsa, perquè en el cas que hi hagués una nova concessió l'empresa entrant s'hauria de subrogar la plantilla". Ramis, per part seva, ha dit que l'actual sistema de pròrrogues "conculca el principi de concurrència de manera sistemàtica, perquè permet la reconfiguració de la primera línia per treure'n un rendiment econòmic" i sense preveure'n l'impacte territorial.