Part Forana25/10/2021

UGT acusa els ajuntaments: "La recollida de fems és un nucli de corrupció"

El sindicat ha apuntat a batles i batlesses per la situació que ha propiciat el conflicte

PalmaLa Unió General de Treballadors (UGT) ha apuntat directament a batles, batlesses i els seus respectius ajuntaments com a principals culpables de la crisi de la recollida de fems a Mallorca. A més, el secretari general de la Federació d'Empleats dels Serveis Públics d'UGT, Miguel Ángel Romero, els ha acusat de ser partícips d'un "nucli de corrupció", donant a entendre que hi ha contractacions irregulars per conveniència.

Les acusacions han estat unidireccionals i contra el mateix blanc. Per aquest motiu, han explicat les causes que s'hagi arribat a aquesta situació: el model que anys enrere es va decidir implementar, és a dir, la privatització del servei, que se cedí a empreses subcontractades. Aquest model, segons ha explicat Miguel Ángel Romero, "ha fracassat i ha demostrat que no és més barat i que precaritza el sector." Avui dia, a Mallorca hi ha fins a 32 empreses subcontractades de recollida de fems.

Cargando
No hay anuncios

"Els ajuntaments paguen i se n'obliden", deia Romero, però també ha donat una part de la culpa a la llei Montoro, que obliga a adjudicar els contractes que s'ofereixen a les propostes més barates", cosa que precaritza el sector. 900 euros de salari base o més per davall del salari mínim interprofessional són situacions que s'han vist diverses vegades en el camp.

Cargando
No hay anuncios

Solucions i advertències

UGT ha assegurat que "allò urgent és arreglar el problema dels salaris, però el més important és canviar el model". Això significa que la primera solució per poder aclarir la situació serà el conveni col·lectiu que està previst que s'aprovi i permetrà que s'arribi a un acord. Però per a UGT s'ha de fer una remodelació del sistema i unificar-lo amb un consorci provincial de residus. "Un model semblant a Tirme", han dit.

Cargando
No hay anuncios

Així i tot, també han amenaçat que si no s'arregla el problema d'arrel, d'aquí a un temps tornarà a esclatar una protesta a causa de l'estat dels camions. "N'hi ha que premen el pedal de l'embragatge i els surt el peu per fora del camió", denunciaven, ja que, segons han explicat, la situació és crítica. Un dels motius són les concessions a les empreses subcontractades, que són de pocs anys i que no s'arrisquen a fer inversions. A més, també han explicat que s'intercanvien camions entre les empreses quan fallen, cosa que fa que la vida útil d'aquests vehicles disminueixi.