Veïns del camí vell de Lluc critiquen que el Consell “no escolta” les seves peticions

Els residents d'aquest punt de Pollença s'han reunit aquest dimarts amb la institució insular

Tram inicial de la vella carretera, quasi en paral·lel a l'actual.
11/05/2022
3 min

PalmaContinua la polèmica al camí vell de Lluc. Els veïns d'aquesta via i l'Ajuntament de Pollença es reuniren aquest dimarts horabaixa amb el Consell de Mallorca per traslladar-li el malestar que provoca l'execució de les obres de millora d'aquest camí, però la institució insular no va estar receptiva.

"Vaig sortir de la reunió amb mal cos. No ens varen escoltar", diu una de les veïnes afectades, Aina Maria Provensal. "Volíem fer recapacitar el Consell sobre la mala execució d'aquesta obra, però la reunió no va servir per a res, només per constatar que no té intenció de rectificar", afegeix el batle de Pollença, Tomeu Cifre. Per la seva part, la institució insular valora "positivament" la reunió. Recorda que l'obra "no està acabada" i que els veïns "varen tenir l'oportunitat de ser escoltats i de presentar al·legacions al projecte".

Les obres arrancaren a final de gener i en principi havien de durar tres mesos, però encara no han acabat. Ara el Consell preveu que acabin dia 19 de maig perquè el mes d'abril es varen haver d'aturar a causa de "les intenses pluges", va explicar la institució insular. Però Provensal dubta que es complexi el termini, ja que "fan parets noves de pedra que cauen i això s'ha de tornar a arreglar", apunta.

Una de les queixes més polèmiques és la instal·lació de pilons de fusta que separen el tram de senderistes del dels vehicles. Aquesta actuació va ser una de les al·legacions que l'Ajuntament de Pollença va presentar en el projecte inicial, però el Consell no la va incloure.

"Aquest camí és molt estret i els pilons de fusta fan que quan es troben dos cotxes de front no es pugui passar. Hi haurà problemes perquè els vehicles hi pegaran, els llevaran i es retxaran els cotxes. A més, quan la vegetació comenci a créixer envairà el caminet que s'ha fet per als senderistes", explica Provensal. De fet, afegeix, "ja n'han tombat un".

Els veïns confirmen que els senderistes caminen per tota la via, no pel camí fet expressament per a ells, perquè "volen anar en grup i no en fila". A més, "el caminet de vianants està fet de terra i en ploure es desfarà", apunta Provensal. Per això, tant els residents en aquest camí com el Consistori han insistit en que s'hi posi un altre tipus de paviment, "però pareix que ho deixaran com està", lamenta Provensal.

El Consell defensa que aquesta actuació "està descrita" dins el projecte final aprovat en el ple, i que "hi ha bastants de veïnats que estan d'acord amb aquesta instal·lació". En aquest sentit, destaca que continuarà fent feina "per tal d'aconseguir que el projecte definitiu es dugui a terme i s'ajusti a les condicions presentades".

De la xarxa de carreteres a la ruta de pedra en sec

Cal recordar que aquest camí era de titularitat municipal fins que va passar a mans del Consell de Mallorca. A partir d'aquí "ha estat un cúmul de despropòsits", diu Cifre. Antigament, era un camí asfaltat documentat dins la xarxa de carreteres que havia fet l'Estat en el seu moment, però el Consell el va posar dins la ruta de pedra en sec. "L'únic que ha fet la institució ha estat destrossar-lo i els veïns estan indignats. El Consell vol aplicar la llei de camins després de carregar-se aquesta via", afegeix l'edil.

Per altra banda, Cifre recorda que a Pollença hi ha altres zones "abandonades", i posa d'exemple el puig de Maria o el far de Formentor. "Em queix de la desatenció a aquests punts del municipi, i al camí vell de Lluc s'hi estan gastant doblers públics a dojo quan amb un aglomerat normal n'haurien sortit. Hi ha una intransigència total per part de la Direcció Insular de Medi Ambient. No m'explic com la presidenta de la institució, Catalina Cladera, ho permet. L'únic que han fet amb aquest projecte és amargar l'existència als veïns", conclou.

El projecte del camí vell de Lluc

Aquest projecte té un pressupost de 236.538,33 euros i l'empresa adjudicatària és Excavaciones y Construcciones Briscar S.L. L'objectiu del Consell de Mallorca és crear un camí específic per als senderistes i un altre per als vehicles. El nou ferm estarà fet a base de bituminós i tindrà un acabat de color terrós per tal d'integrar-se en l'entorn natural. El primer tram, d'una longitud de 725 metres lineals, se situa a la sortida de Pollença. El segon, a l'altura de la bifurcació de l'Ma-10 amb el camí vell de Lluc a Pollença, que comprèn 2.845 metres lineals de carretera.

El Consell de Mallorca destaca que el projecte final "va recollir moltes de les propostes dels veïns", com per exemple l'allargament del paviment 275 metres més, l'eliminació de l'espai per a vianants en dos trams estrets, l'increment de la velocitat màxima permesa a 30 km/h i la licitació del pas motoritzat per a residents i autoritzats. No obstant això, Provensal es mostra contundent: "Volem preservar la serra de Tramuntana, durant molts anys hi ha hagut gent que l'ha cuidada amb esforç i suor, però el que fa el Consell de Mallorca és una barbaritat", afegeix Provensal. 

stats