'Via Verda; així, no'; una recollida de signatures s'oposa als plans del Govern a Alaró
Els afectats per les expropiacions es mostren contraris al projecte consensuat entre l'Administració i la plataforma Volem Via Verda
Els propietaris dels terrenys que s'han d'expropiar per posar en marxa el projecte de la via Verda d'Alaró han iniciat una recollida de signatures en contra dels plans del Govern i el Consell. En concret, els veïns manifesten que el projecte inicial no respecta l'antic traçat del ferrocarril, com han defensat des de les administracions. Igualment, els afectats es mostren contraris al disseny del camí i, a més, denuncien diferents qüestions paisatgístiques i mediambientals, com el disseny d'un voral de formigó en lloc de la paret tradicional.
Així, els afectats es desmarquen de la plataforma Volem Via Verda, que va consensuar el pla amb el Govern. Per això, els propietaris dels terrenys que s'han d'expropiar es plantegen crear un col·lectiu paral·lel, segons ha explicat el batle del municipi, Llorenç Perelló. De fet, el batle ha explicat a aquest diari que la setmana que ve farà una reunió amb el conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, per informar-se del projecte. Perelló ha manifestat malestar en diferents ocasions per no tenir informació formal sobre el projecte en qüestió.
El reclam dels propietaris dels terrenys
En concret, el manifest que han presentat explica que "no té cap sentit" que el camí es faci més endins de la vorera de la carretera perquè, a més de no seguir el traçat de les antigues vies, "no hi ha cap resta de l'antiga línia que en faci interessant la restauració".
Els veïns insisteixen que amb el projecte que es presenta s'eliminaran més exemplars d'arbres. A més, asseguren que els laterals del carril que es projecta estan acabats amb reixa alta, sense paret de pedra, típica de la zona i obligatòria si un particular fa una obra a sòl rústic, segons resa el manifest. Per tant, asseguren que el tipus de construcció de la via és amb un acabat de formigó, propi d’una zona urbanitzada i no rural. En l'escrit, els veïns també es mostren preocupats per la contaminació lumínica que pugui suposar la instal·lació de prop de 120 fanals.
D'aquesta manera, els veïns sol·liciten un canvi de traçat i un repàs dels aspectes mediambientals i paisatgístics del projecte. A més, exigeixen que es dugui a terme el projecte seguint la línia constructiva actual de la carretera, que s’introdueixi la paret tradicional i no s’abusi de la reixa i els pals metàl·lics i que s’elimini el voral de formigó.
Denuncien que el Govern ha vulnerat la Llei de protecció de dades
A banda d'això, els mateixos veïns denunciaven la darrera setmana que el Govern ha vulnerat la Llei de protecció de dades. En concret, asseguraven que a l'informe redactat per l'enginyer del projecte, publicat a la pàgina web oficial de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, apareixien els seus noms, llinatges, DNI, domicili, referència cadastral dels seus terrenys –els mateixos que s'han d'expropiar per dur endavant el projecte de via Verda.
La Conselleria de Mobilitat i Habitatge ja ha retirat les dades del web, com ha comprovat aquest diari.
Els veïns insisteixen que les expropiacions encara no s'han iniciat i que no se'ls han notificat individualment. A més, indiquen que "no hi ha cap seguretat jurídica que els terrenys afectats siguin els indicats en el projecte d’obra publicat, gràcies a la possibilitat d’eliminar alguns béns o bé introduir nous terrenys a les al·legacions".
Tot indica que aquestes al·legacions es duran a terme i seran contundents.