El PTI i la carretera general marquen el 26-M a Menorca
L’oposició recriminarà en la campanya la manca d’aprovació del Pla Territorial Insular i l’eternització de la reforma de la xarxa viària
MaóLes eleccions del pròxim 26-M determinaran a Menorca si continuen unes polítiques basades en la sostenibilitat, o bé s’obre un període de dubtes a causa de les propostes supressores del bloc de l’oposició. Dos temes marquen la campanya electoral a l’illa en la cursa per controlar el Consell de Menorca: l’estat de les obres de la carretera general i el projecte de futur de la principal xarxa viària menorquina i les modificacions del Pla Territorial Insular (PTI), l’eina d’ordenació urbanística que delimita els usos de tots els espais de la geografia menorquina. Són dues propostes que s’arrosseguen des dels comicis anteriors, des de l’any 2015, ja que tant la finalització de les obres de la carretera com l’aprovació del nou PTI van ser els compromisos adquirits per les tres formacions polítiques que governen la màxima institució illenca, MÉS per Menorca, Podem i el PSOE. Tot i que Menorca ha avançat en diferents capítols com benestar social, polítiques d’habitatge, transparència, projecció econòmica, sanitat i energies renovables, l’oposició centrarà els atacs en aquests dos assumptes pendents.
La candidata del PSOE Menorca al Consell Insular i actual presidenta, Susana Mora, ha reconegut que la revisió del PTI va ser un dels compromisos adquirits pels socialistes a les eleccions anteriors, una revisió que per Mora “s’hauria d’haver fet durant l’anterior legislatura governada pel Partit Popular, però que es va obviar”. De tota manera, la líder socialista assegura que acaben el mandat “amb la feina feta”. “Tenim un document llest per aprovar, però entenem que després de les valoracions amb diferents agents socials hi ha una petició generalitzada: que el tràmit de l’exposició pública cau en males dates, a causa del volum de feina per a totes les entitats”, es justifica. I afegeix: “Un document així no ha de quedar deslluït amb una tramitació poc eficient”.
Pel que fa al projecte de millora de la carretera general, la candidata del PSOE al Consell considera que han “complert” amb l’execució del tram Ferreries-Ciutadella “sense construir cap rotonda”. “Vam suspendre l’execució del tram Alaior-Maó -diu-, però els informes tècnics no afavoreixen la decisió inicial política adoptada i que la societat menorquina demanava”. Assegura que el seu “compromís” per a la legislatura que ve “és finalitzar la reforma de tota la carretera”. I es penja una medalla: “som l’equip de govern que més quilòmetres ha executat”.
MÉS per Menorca i Podem
La candidata de MÉS per Menorca, Maite Salord, ha defensat la gestió en carreteres, duta pel seu partit aquests quatre anys. Recorda que a causa de les mancances del projecte del PP es va arribar a un acord mutu amb l’empresa constructora per a la rescissió del contracte “sense pagar indemnització”. Salord posa com a model a seguir les obres del tram Ferreries-Ciutadella, i adverteix: “necessitam un govern estable a Madrid perquè el conveni de carreteres no està ratificat pel Consell de Ministres i la inversió pendent no està assegurada”. Des d’una altra perspectiva, la candidata de Podem, Cristina Gómez, és realista: “Fins avui no s’han aconseguit uns informes tècnics per demolir els ponts. Mentre que el de Rafal Rubí serà una realitat, el de l’Argentina no té justificat l’interès públic”.
La revisió del PTI uneix totes les formacions d’esquerres. Maite Salord explica que pretenen “garantir el desenvolupament sostenible durant deu anys més, sense creixements desordenats”. Per això, diu, “ho hem de fer bé i entenem que per incloure tota mena de detalls no aprovar-ho ara és positiu”. En la mateixa línia, Cristina Gómez detalla que és un document “tan viu i que rep tantes aportacions” que no poden deixar que les eleccions privin els menorquins “d’obtenir una millor versió del PTI”.
El PP parla de “fracàs absolut”
El Partit Popular té una visió radicalment oposada. La candidata al Consell de Menorca, Coia Sugrañes, titlla la decisió de l’equip de govern de no aprovar el nou PTI en aquest mandat de “fracàs absolut”, i recorda que fa tres setmanes van demanar en un ple “que ho deixassin damunt la taula” i la seva resposta fou una negativa, “van dir que ho aprovarien en aquesta legislatura”. Sugrañes creu que els arguments esgrimits per la institució “són excuses”, i no ho aproven “perquè els informes dels tècnics són desfavorables”. A més, la líder dels conservadors adverteix que “van encarregar a una empresa externa l’elaboració del document per 500.000 euros i ara no se sap què passarà”. Finalment, Coia Sugrañes garanteix que si accedeixen a governar recuperaran la Norma Territorial Transitòria, que ja van dur a terme a l’anterior mandat “amb l’objectiu de crear seguretat jurídica i activar mesures que afavoreixin l’activitat econòmica”.
La candidata del PP considera que el Consell “s’ha convertit en un problema per als menorquins”. En referència a la carretera, Sugrañes diu que “han incomplert la promesa d’acabar-la i han mentit”. Per això reclama”una solució per a aquesta via i que deixin de polititzar-la”. L’objectiu, insisteix, “ha de ser prioritzar la seguretat de les persones”. En aquest sentit, la proposta dels populars que apunta la seva candidata és “eliminar els girs a l’esquerra amb solucions de doble nivell, ampliar els vorals a 2,5 metres i recuperar el carril bici que han eliminat”.
Entitats i patronals
És difícil generalitzar, però el sentiment que recullen el GOB i PIME són extrapolables a altres posicionaments associatius. Així, segons els ecologistes “després de l’aprovació fa 16 anys del primer pla, moltes coses han canviat i és imprescindible una revisió”, segons destaca Miquel Camps. Recorden que l’alternativa que proposa el PP, la Norma Territorial Transitòria, facilità la construcció d’un parc aquàtic en sòl rústic amb l’argument de la desestacionalització i llancen un missatge a l’equip de govern: “Sembla que, sobrepassats per unes agendes intenses, perden la capacitat de destriar les coses urgents de les importants”. Camps també opina sobre la carretera: “No són problemes tècnics ni de voluntat política, la demolició dels ponts s’ha vist frenada per la incapacitat administrativa”.
Maria Garcia, secretària de PIME, admet “cansament” per l’estat de la carretera. Diu que la xarxa viària menorquina és “precària” i que fa falta una “solució urgent”. Garcia considera que “Menorca no mereix una carretera que ja està registrant alguns punts complicats quant a seguretat”. D’altra banda, pel que fa a la no aprovació del PTI en aquest mandat, s’ha mostrat “contenta perquè ara s’obrirà un període de negociacions que no havia existit. El Consell ha fet bé ajornant l’aprovació fins que s’hagin fet les eleccions”.