Casa Reial
Política20/06/2024

La casa reial obre un compte d’Instagram... sense Joan Carles I

La monarquia espanyola és una de les últimes que ha obert un perfil a la xarxa social

BarcelonaEl 6 d’octubre del 2010 Kevin Systrom i Mike Krieger van fundar Instagram, la que seria una de les xarxes socials més populars de la història, amb prop de 2.000 milions d’usuaris actius actualment. Gairebé catorze anys després, té un nou usuari: la casa reial espanyola. Aquest dijous la Casa del Rei ha obert el seu perfil oficial a la xarxa, l'endemà dels actes de celebració del desè aniversari del regnat de Felip VI.

L'han inaugurat amb un recull de deu fotografies i un reel d’un minut dels actes de celebració d’aquest dimecres. En poc més de dues hores el perfil ja tenia més de 13.000 seguidors. La casa reial obre d’aquesta manera el seu tercer perfil en una xarxa social, després del que té a X –que va obrir el 2014 i té més d’un milió de seguidors– i a YouTube –obert el 2012 i que compta amb prop de 250.000 subscriptors.  “Van tard, molt tard”, valora Carles Pont, professor a la Facultat de Comunicació de la UPF i expert en comunicació política. “Quan s’obre una nova finestra, els partits de seguida s’hi aboquen –explica Pont– perquè tenen la necessitat que els ciutadans els votin, però les cases reials no tenen aquesta necessitat”.

Cargando
No hay anuncios

Crida l’atenció que la casa reial ha configurat cinc espais per emmagatzemar les històries destacades de cadascun dels membres de la família –Felip VI, la reina Letícia, la princesa Elionor i la infanta Sofia–, així com per a la reina emèrita, Sofia. Qui no té cap espai reservat per a les futures publicacions és el rei emèrit, Joan Carles I. L’actual monarca va retirar-li l’assignació econòmica i va anunciar que renunciava a l’herència econòmica del pare arran de les investigacions judicials contra ell -ja arxivades- i es troba expatriat voluntàriament a Abu Dhabi, malgrat que continua sent oficialment membre de la família reial. “És la forma més clara d’ocultar un problema, quan obvies el problema, és com si no existís, però una altra cosa és que els ciutadans no el percebin”, reflexiona Pont.

Cargando
No hay anuncios

De moment, a diferència d’altres royals, que tenen perfils per a cadascun dels membres de la família, ni la reina, ni la princesa ni la infanta tenen un perfil propi a cap xarxa social. El compte segueix 19 perfils, entre els quals hi ha els d’altres monarquies del món, els comptes del Congrés, el Senat, la Moncloa i el Parlament Europeu, així com el de la Fundació Princesa d’Astúries i el del Comitè Olímpic Espanyol.

Cargando
No hay anuncios

Les altres cases reials

L’espanyola és una de les cases reials que més tard ha pujat al tren d'Instagram, propietat de Meta. La família reial britànica, per exemple, hi és des del 2013, té gairebé 5.000 publicacions i més de 13 milions de seguidors, a més de perfils pels prínceps Guillem i Caterina de Gal·les. De totes les altres monarquies europees, només la de Liechtenstein no té presència a Instagram. La darrera del món a sumar-s’hi va ser la japonesa, que va obrir el perfil fa ara tres mesos i ja té 1,6 milions de seguidors.

Cargando
No hay anuncios

L’objectiu que se sol buscar amb la presència a les xarxes és connectar especialment amb el públic jove, però Pont subratlla que Instagram ja no només el consumeix aquest segment de la població i que funciona més aviat com “una foguera de les intimitats”. En aquest sentit, considera que en comunicació política aquesta xarxa social “ha permès acostar aquella part oculta del poder al ciutadà” i que sigui “un mirall per a l'emocionalitat”, i destaca perfils com la congressista nord-americana Alexandria Ocasio-Cortez, l'exministra de Nova Zelanda Jacinda Ardern i les exalcaldesses de Barcelona i Madrid, Ada Colau i Manuela Carmena.

On no s'han avesat encara la majoria de cases reials, però els polítics fa temps que exploren, és a TikTok. Hi haurien de ser? “Sí, però amb compte”, recomana Pont. Defensa que cal intentar ser a totes les finestres, però bé, per evitar “la tendència a fer el ridícul”. En aquest sentit, el perfil del polític o del representant institucional és clau: “La teva manera de ser t’ha de permetre ser-hi, si tens un caràcter molt introvertit, o no t’hi posis o porta-ho al teu terreny”, sentencia.

Cargando
No hay anuncios