El judici del cas Peatge deriva de la construcció de la carretera de Manacor (anys 2005 i 2006), que es va articular amb la figura de la concessió mitjançant un pagament amb la fórmula de "peatge a l'ombra". Arran de la seva construcció es van produir diverses actuacions, per part de responsables de l'obra, funcionaris i càrrecs públics i particulars, que van originar una querella de la Fiscalia per diversos delictes com el suborn i el frau a l'Administració, entre d'altres. La instrucció del cas es va iniciar l'any 2009, i la seva tramitació s'ha perllongat fins a l'obertura del judici oral fixada per a aquest dilluns, 13 anys més tard.
El Consell estima que s'estalviarà 350 milions d'euros amb l'acord del cas Peatge
Com a resultat del pacte signat entre les parts, la concessionària retirarà els contenciosos administratius que havia imposat a la institució insular
PalmaEl Consell de Mallorca xifra en més de 350 milions d'euros els doblers que s'estalviarà gràcies a l'acord del cas Peatge, signat aquest dilluns in extremis. La institució insular s'ha adherit a les conclusions de la Fiscalia Anticorrupció en el seu escrit d'acusació que ha presentat aquest dilluns dematí a la vista prèvia del judici per l'anomenat cas Peatge, que estava previst per a aquesta setmana. Fruit de l'acord entre les parts, el jutjat ha dictat una sentència de conformitat, la qual reconeix que es van cometre delictes de suborn i frau a l'administració.
En un comunicat de premsa, el Consell insular recorda que la instrucció del judici s’ha allargat durant desset anys, la qual cosa ha implicat un atenuant per dilacions indegudes. En part, han estat marcades per la discussió respecte de les pericials presentades per les parts fonamentalment referides a la valoració de les obres de la via.
En paral·lel a la instrucció del procés penal, les discrepàncies en la interpretació del contracte entre la concessionària i el Consell han donat lloc a diversos contenciosos oberts contra la institució insular. En total, les quanties que demanaven al Consell superen els 45 milions d’euros i, a més, suposaven una nova interpretació de la tarifació pel cànon anual de la concessionària. Això implicava que el cost final de la carretera fos de 955 milions d'euros a la finalització de la concessió –l'any 2042–, uns 400 milions d'euros més de l'esperat.
Ara, l'acord al qual han arribat les parts suposa la retirada de tots els judicis contenciosos interposats per la concessionària de la Ma-15 contra el Consell de Mallorca. Però també inclou la reordenació de la vida econòmica de la concessió, de manera que s’ajusta el preu final per sota dels 500 milions d’euros, la qual cosa assegura l’estalvi de gairebé 400 milions d’euros.
Reducció de tarifes
Pel Consell de Mallorca, l'acord suposa "un reconeixement del sobrecost de la inversió inicial i la racionalització a la baixa de les despeses de conservació i manteniment a càrrec de la concessionària". Aquest reconeixement "s'ha traduït, per primer cop a la vida de la concessió, en una reducció de tarifes, alhora que es retorna a les condicions originàries de l'oferta de l'any 2004 pel que fa a la previsió del trànsit i el rendiment esperat per la concessionària", afegeix el Consell en el comunicat.