El Consell de Mallorca s’enfronta al pagament de 15 milions més pel rescat del túnel de Sóller
La institució considera "absolutament desproporcionada" la indemnització que demana Globalvía i que pot acabar costant 31,5 milions als comptes públics
PalmaL'empresa concessionària del túnel de Sóller, Globalvía, reclama per via judicial al Consell de Mallorca 11,9 milions d'euros més en concepte d'indemnització. L'import compensaria les pèrdues de la companyia després que la institució insular decidís rescatar la infraestructura el 2017 per no haver de cobrar peatge als ciutadans. En aquell moment, el Consell, presidit per l'ecosobiranista Miquel Ensenyat, va abonar 16,2 milions d'euros, quantitat que l'empresa considera insuficient. Als 11,9 milions que reclama ara, cal sumar-hi 3,3 milions més per interessos legals. Per tant, en cas de perdre el judici, el Consell hauria de pagar 15,4 milions més. D'aquesta manera, el rescat del túnel de Sóller podria acabar costant als comptes públics 31,5 milions d'euros.
El procés judicial del túnel de Sóller ve d'enrere. El desembre del 2017 el Consell va rescatar la infraestructura, per la qual va pagar 16,3 milions d'euros. Però l'empresa concessionària, Globalvia, en va reclamar 31 milions i va obrir un procés judicial al Contenciós Administratiu número 3 de Palma. La justícia li donà la raó i l'executiu insular va recórrer contra la sentència al Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB).
L'escrit d'apel·lació de l'executiu insular destacava que el rescat de la gestió del túnel i la gratuïtat del servei es fonamentaven en l'interès general i que l'elevat cost de les tarifes del peatge (la més cara de tot l'Estat en aquell moment) anava en perjudici de l'interès públic.
La justícia tornà a donar la raó a l'empresa concessionària del túnel de Sóller i confirma l'anul·lació del rescat públic del peatge. El Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB) va desestimar el recurs d'apel·lació que va presentar l'executiu insular contra una altra sentència que declarava nul·la la recuperació del túnel. Aquesta decisió la va prendre el Jutjat Contenciós Administratiu número 3 de Palma el 13 de març de 2020, amb la qual estimava la demanda presentada per la companyia concessionària del túnel de Sóller.
Proposta a la baixa
El Consell de Mallorca considera que la indemnització exigida pel rescat del túnel de Sóller per part de Globalvía, després que la concessionària hagi demanat 11,9 milions d'euros més, és "absolutament desproporcionada" i ha avançat que mantindrà una proposta a la baixa. Així ho ha explicat aquest dijous el conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, que ha assegurat que la proposta de la institució, sobre la base dels seus informes tècnics, serà el pagament d'una indemnització de 13 milions d'euros, menys del que es va pagar en el seu moment.
Ho ha dit després que Globalvía presentàs uns informes davant el Jutjat Contenciós Administratiu número 3 de Palma –que ha de dirimir sobre la quantitat final de la indemnització– en els quals demana 11,9 milions d'euros extra. Això, sumat als 16,3 milions que es varen pagar el 2017 i 3,3 milions més en concepte d'interessos, donaria com a resultat un total de 31,5 milions, una quantitat "absolutament desproporcionada", segons el parer de Rubio.
És per això que ha carregat contra l'equip de govern –format pel PSIB i MÉS per Mallorca– sota el qual es va efectuar el rescat, que el setembre de 2023 va ser anul·lat pel Tribunal Suprem per falta de justificació i perquè no estava ajustat a l'interès general. Aquest acte, ha considerat, ha derivat en una "situació greu" les conseqüències del qual s'estan patint ara. "Consideram que és un despropòsit per part dels responsables del Consell d'aquella legislatura, que es van encarregar de tenir la foto, sens dubte, més cara de la història", ha assenyalat el conseller insular, que ha retret que no esperassin que acabàs la concessió –el 2022, cinc anys després del rescat– perquè l'operació fos a cost zero.
Els serveis tècnics i jurídics de la institució insular, ha detallat Rubio, ja estudien la documentació remesa a la jutgessa per part de l'empresa i treballaran per "evitar aquest impacte econòmic als comptes del Consell". També ha recordat que, després de la sentència del Suprem i en recaure l'assumpte al Jutjat de Palma, el Consell va elaborar una resolució en la qual estimaven que el cost real del rescat era d'uns 13 milions d'euros perquè consideraven que no s'havia tingut en compte l'impacte econòmic de la pandèmia del covid-19, durant la qual l'empresa hauria tingut beneficis menors.
Encara que el conseller ha demanat "màxima prudència i respecte pel procediment judicial" i ha assegurat que respectaran la decisió final del tribunal, ha subratllat que treballaran perquè la indemnització sigui a la baixa, tal com apunten els seus propis informes tècnics. Ara, ha conclòs, el Consell disposa d'un termini determinat per estudiar i respondre a la proposta a l'alça de Globalvía.