EDUCACIÓ
Política20/02/2016

L’etern problema de les aules massificades

La Conselleria, amb un grup de comissió tècnica, planifica mesures per determinar-ne les ràtios

Martí Gelabert
i Martí Gelabert

PalmaPassa endavant per solucionar el problema de les aules massificades als centres escolars. La Conselleria d’Educació i els sindicats estan treballant conjuntament, com avançàvem a l’ARA Balears fa unes setmanes, per estudiar si es compleixen les ràtios a cada centre de les Illes. En la primera reunió d’aquest divendres de la comissió tècnica de ràtios -que es va constituir a la Mesa Sectorial de 5 febrer de 2016- es va decidir constituir comissions tècniques específiques per a Menorca i les Pitiüses. Cal recordar que aquestes comissions estan formades per la Direcció General de Planificació i Centres, els delegats territorials d’Educació i els representants sindicals.

Durant la reunió, es va reiterar el compromís de la Conselleria d’actuar el proper curs 2016/2017 en els grups de 4t d’Educació Infantil (3 anys) que es trobin per sobre de 20 alumnes per grup. La Conselleria assegura que desdoblarà a partir dels 23 alumnes. Per a 5è i 6è d’Educació Infantil, el nombre màxim d’alumnes per unitat és de 25 (més el 10% que estableix la LOMQE). Així, la Conselleria assumeix fer desdoblaments a partir dels 28 alumnes. Pel que fa a Educació Primària, es produirien a partir dels 29 alumnes. La intenció és que el nombre màxim d’alumnes que hi hagi a les aules de Primària sigui d’un total de 25.

Cargando
No hay anuncios

Noves mesures

Ara bé, tirar endavant aquestes mesures suposa un increment de personal i, en alguns centres, que es dugui a terme un increment d’espai. De fet, s’han de respectar uns 2 metres quadrats per cada alumne a Infantil i 1,5 metres quadrats a la resta de nivells educatius. Així mateix, cal tenir en compte el problema afegit de les infraestructures dels centres. Per pal·liar segons quines situacions, la Conselleria d’Educació ha començat a estudiar el tema. Educació ampliarà l’Institut d’Ensenyament Secundari (IES) de Binissalem, amb la construcció d’un pis per ubicar-hi sis noves aules, amb una inversió de 700.000 euros. A més, des del Govern s’assegura que ja s’han afegit més de 70 professors a Infantil i Primària -que és on més es fa notar el problema-. Els centres, en tot cas, poden decidir si fer desdoblaments o demanar professors de suport. De fet, s’espera que s’apugi el nombre de professors que s’afegiran als centres públics per resoldre la problemàtica de les ràtios.

Cargando
No hay anuncios

D’altra banda, en aquells centres més petits on s’agrupin alumnes de diferents nivells, també es farà una intervenció especial. A les escoles on els alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) superin el 25%, s’analitzarà centre per centre la situació per ajustar les ràtios a la realitat de cada un. Enguany ha augmentat la xifra de nouvinguts fins a gairebé uns 1.400. La gran majoria d’aquests alumnes que s’han d’incorporar als centres necessiten un suport específic, sobretot perquè no coneixen la llengua catalana i, en alguns casos, també desconeixen el castellà. És un problema afegit que necessita una solució ràpida perquè puguin tenir una bona educació.

Educació es defensa pel tema de les ràtios

Cargando
No hay anuncios

L’Assemblea de Docents de les Illes no està satisfeta amb la problemàtica actual de la situació de les ràtios. Critiquen que amb la resolució de Guillem Estarellas les ràtios permeses són de 30 alumnes per a Infantil i Primària, 36 per a ESO i 42 per a Batxillerat. Legalment, aquestes ràtios es poden dur a terme, ja que no s’ha derogat el decret del PP que així ho marcava. Des de la Conselleria asseguren que ells apliquen les ràtios que marca la LOMQE, que estableix 25 alumnes per a Infantil i Primària, 30 per a ESO i 35 per a Batxillerat.