Cort prioritza els cotxes a Palma: crearà 8.000 places a 26 aparcaments

El pla abasta fins al 2035, tindrà una inversió de 240 milions d'euros i arriba dies després de la protesta massiva contra la saturació

Interior de l’aparcament del parc de la Mar, de Palma.
3 min

PalmaL'Ajuntament de Palma preveu construir 26 aparcaments amb més de 8.000 places noves i 240 milions d'euros d'inversió com a part d'un pla que abasta fins al 2035. Pel que fa a aquesta legislatura, el batle de Palma, Jaime Martínez, ha anunciat avui 13 aparcaments nous, fet que implicarà la incorporació de 4.400 places i una inversió publicoprivada de 116 milions d'euros fins al 2027. Cort aposta així pel vehicle privat i per ampliar les zones d'estacionament al centre de Palma en ple debat sobre la necessitat d'afavorir una mobilitat sostenible i només dies després de la gran manifestació a Ciutat contra la massificació turística.

Alguns dels aparcaments s'explotaran de manera privada amb concessions i es duran a terme a la plaça Mediterrani (276 places), al carrer del Metge Josep Darder (536), a la plaça del Progrés (333-456) i a Tramuntana (136). En total, la xifra d'aquest tipus d'aparcaments se situa entre les 1.300 i les 1.400. D'altra banda, el Consistori construirà aparcaments de gestió directa a l'Aigo Dolça (85 places) i al camí de les Meravelles (319); i ampliarà el d'Eusebi Estada (165) i el de via Roma (394 places). En total, suma 1.000 places noves.

Els de concessió per a residents s'ubicaran a Pau Casals (237 places), a la plaça de Toros (562), al Sagrat Cor (410), a la plaça de Barcelona (369) i a Martí Borneo (420). Aquests aparcaments oferiran 2.000 places i s'establiran percentatges d'aquells que seran de rotació i d'aquells que es destinaran a la possible adquisició per part dels residents.

Pla d'aparcaments 2024-2035

El pla d'aparcaments fins al 2035 preveu incloure 13 equipaments més, de manera que de concessió s'afegiria l'ampliació del passeig de Mallorca. Pel que fa als de gestió directa, es preveu ampliar els aparcaments de la plaça Major, Santa Pagesa i parc de la Mar. També es projecta construir-ne de caràcter residencial al carrer de Cèlia Viñas, a la plaça d'Orson Welles, al carrer de Guillem Forteza, al parc de Can Simonet, al carrer de Joan Maragall, a la plaça de Sant Cosme i al carrer de Josep Villalonga.

Martínez ha assenyalat que el pla respon a la necessitat de pal·liar el dèficit de places que té Ciutat. Segons ha detallat, el 2022 mancaven unes 15.000 places i se n'han eliminat unes 1.600 a causa de les obres al passeig Marítim i al carrer de Nuredduna.

Així, Martínez ha criticat l'anterior equip de govern per no haver construït "ni una plaça en vuit anys". A més, ha destacat que la població de Palma ha crescut exponencialment els darrers 20 anys i que no s'ha construït cap aparcament des de fa 17 anys.

El PSIB critica el pla "per privatitzar l'espai públic i oblidar-se dels barris"

Per la seva banda, el PSIB ha criticat el pla per "no ser més que una cortina de fum". "És un pla gens realista, els terminis que proposen no són factibles i, a més, s'obliden de les barriades proposant un model que deixa de banda la gestió municipal", ha exposat el portaveu de la formació, Xisco Ducrós. El partit denuncia que els estacionaments proposats a les barriades seran tots privats i dependran del poder adquisitiu dels veïnats, que, apunten, hauran d'aportar una part perquè es construeixin. "Això demostra, un cop més, que l'equip de govern no creu en els barris i només es preocupa pels residents al centre", han lamentat.

En la mateixa línia s'ha expressat la regidora d'Unides Podem, Lucía Muñoz, qui ha censurat que aquest model és "el que tant li agrada al PP" i que "se centra bàsicament a socialitzar les pèrdues i privatitzar els guanys".

stats