Francesc Dalmau: “Volem ‘uberitzar’ el servei de taxis a Palma”
El regidor de Mobilitat Sostenible de Cort es compromet a solucionar els problemes del sector arran de les nombroses queixes rebudes durant l'estiu
PalmaEl regidor de Mobilitat Sostenible de l’Ajuntament de Palma, Francesc Dalmau, té com a objectiu principal guanyar terreny per al vianant en detriment del vehicle privat. Aquesta voluntat implica ampliar la flota d’autobusos i augmentar els eixos cívics, però també millorar el servei de taxis del municipi, que disposarà properament d’una aplicació mòbil.
Cap on avança el condicionament dels carrers només per a vianants?
Volem fer desaparèixer els vehicles de la calçada en llocs com ara la plaça del Mercat. Hem tingut la possibilitat de gestionar l’aparcament de la plaça Major i això és una oportunitat increïble que ens permetrà fer abonaments per a residents.
Però les zones de vianants també provoquen problemes de convivència.
La convivència en un eix cívic la regula el pla d’usos. Aquests eixos són una realitat que ha d’aparèixer en altres indrets de Palma i Nuredduna serà el proper. Aspiram a fer que sigui com Blanquerna. L’Eixample té un lligam cap al centre, però el Llevant, no. Aquesta serà una manera de vertebrar tota la ciutat des de Pere Garau i la plaça de les Columnes.
Pel que fa als taxis, quines mesures es prendran?
Convocarem la comissió de seguiment entre octubre i novembre per parlar de com està el sector arran de les queixes que hem tingut aquest estiu dels ciutadans que s’adreçaven a Mobilitat perquè no trobaven taxis, perquè passen en verd i no s’aturen o perquè les emissores no donen servei.
Es farà una aplicació de mòbil per a tots els taxis?
L’aplicació la farà el Govern, amb el qual tenim reunions per veure com serà. El que volem és ‘uberitzar’ el servei del taxi, de manera que cada conductor i cada usuari tinguin l’aplicació. És una oportunitat per al sector la de transformar-se i adaptar-se a una nova realitat.
Per millorar la connectivitat de Ciutat, es refarà la xarxa de busos?
Amb els 100 busos nous que estaran operatius després de Setmana Santa podrem fer petits canvis. Però aquests han de substituir els més antics, els del 2001. Volem que amortitzin la majoria dels antics, però els que estiguin en millors condicions hauran de continuar operant per donar resposta als punts d’alta demanda. El problema és que no hi va haver cap govern que programàs la renovació de la flota per garantir que cada any hi hagués busos nous.
També teníeu previst integrar el servei de TIB dins l’EMT.
El que farem és que les màquines que tenen les noves concessions de TIB seran les mateixes que incorporarem a la xarxa de l’EMT. Així, amb la Targeta Ciutadana o del TIB podràs emprar els dos busos, perquè llegiran les dues targetes. Per això aquesta integració tarifària també obre la porta a una aplicació mòbil en què tinguis la Targeta Ciutadana com una targeta d’embarcament. Poder pagar amb el mòbil als busos de l’EMT és un objectiu d’aquesta legislatura.
Està decidit, ja, si Palma tindrà tramvia o trambús?
Anam definint que claríssimament ha de ser el tramvia. Aquest haurà de donar resposta allà on tenim el major corredor d’usuaris, que és la Platja de Palma, l’aeroport i Palma. Ens comprometem que aquesta legislatura la gent començarà a veure alguna cosa del tramvia.
Les Avingudes són una de les zones més congestionades. Com es pot arreglar això?
Les Avingudes tidran de cada vegada més espai per al bus. Volem que l’usuari del cotxe, quan estigui aturat al semàfor en vermell, vegi passar el bus que ve de ca seva i digui “si ho hagués sabut, hauria agafat el bus, que fa més via”.
Hi ha una situació similar al passeig Marítim.
Aquesta és encara una competència del Consell i ells fan una actuació totalment pactada i consensuada amb nosaltres per pacificar el passeig Marítim i transformar-lo en un bulevard. Jo som usuari de cotxe quan no em queda més remei per logística familiar i som molt conscient que cada vegada tindré més problemes. Per això intent anar a peu sempre que puc o agafar el bus. De bicicleta no en puc tenir perquè no cap dins ca nostra.
Bé, hi ha el BiciPalma.
El BiciPalma és un altre servei. Hem de fer entendre a la gent que cada vegada més anam cap a una societat sostenible en què hem d’optar per altres vehicles.
Dins els acords de govern s’incloïen les aturades d’autobús sota demanda, de nit, per a dones.
Estam fent feina amb l’àrea de Feminisme per veure altres experiències d’altres ciutats per copiar-ho. És un compromís nostre i crec que l’any que ve ho podrem veure.
Els acords també preveuen aparcaments per a la plaça del Progrés, de Toros i Metge Josep Darder. Es faran?
Per a aquesta legislatura no estaran fets, però se’n començaran les obres. Si bé a Metge Josep Darder sembla fàcil de fer, en el cas de la plaça del Progrés la benzinera suposa un problema i a la plaça de Toros cal expropiar un solar contigu per poder tirar-ho endavant.
I els de la plaça Major, en quin estat es troben?
Hi ha hagut un dèficit d’inversió i manteniment extraordinari per part de la concessionària. Nosaltres farem un pla d’actuació per canviar les màquines, millorar la il·luminació, fer net... Però si detectam que hi ha hagut una mala gestió de la concessionària, nosaltres els demanarem que en paguin una part.