Mobilitat

El Consell demana a la DGT llevar el Bus-VAO i manté que és il·legal

Els tècnics de la institució insular han entregat un document amb "les irregularitats" que s'han trobat respecte de la implementació del carril, ha dit Llorenç Galmés

El PP critica la mesura del carril BUS-VAO.
01/08/2023
3 min

PalmaEl president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, insisteix que el carril Bus-VAO està "mal implementat", però rebaixa el to i ja no parla "d'il·legalitats", sinó "d'irregularitats". En una intervenció que ha fet després de la seva visita de la Dragonera, Galmés ha assegurat que "milers i milers de persones ens demanaven durant la campanya eliminar aquest carril i és una de les nostres promeses electorals", tot i que el Ministeri de Transports ja ha desmentit la versió que manté des del passat dilluns el Consell i ha assegurat que el Bus-VAO "no incompleix" la norma 3.1-IC de la Instrucció de carreteres.

A més, el president de la institució insular ha explicat que des del Consell ha registrat formalment un document "per informar la Direcció General de Trànsit de les irregularitats que han trobat els tècnics del Consell quant a la implementació del carril". Galmés ha assegurat que "és un nyap" i manté que l'eliminaran per petició popular.

Augment de sinistralitat i d'embossos, la motivació tècnica per demanar la retirada del carril a la DGT

El Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca ha registrat la sol·licitud de retirada del carril especialitzat Bus-VAO de l’autopista de l’aeroport davant la DGT. La petició està avalada per un informe tècnic signat pels funcionaris de carreteres i que expressament apunten a un increment de la sinistralitat, de les coes de trànsit i que la meitat dels busos de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) no en fan ús per les dificultats que tenen a l’hora d’incorporar-se a les diferents direccions, especialment a la via de cintura.

Els estudis tècnics de què disposen asseguren que entre l'1 de gener i el 13 de juliol de 2023 es va registrar un augment del nombre d'accidents en sentit Palma, mentre que en sentit aeroport, on no hi ha carril Bus-VAO, es va produir una disminució de la sinistralitat. En concret, el tram del Bus-VAO, de gener a juliol, va passar de 16 accidents el 2022 a 28 el 2023 (+57,1%). En canvi, en sentit aeroport, sense aquest carril, es va disminuir de 23 accidents a 19 (-8,3%).

Així mateix, l’informe apunta a un augment d'un 20% de les coes en els altres dos carrils, cosa que provoca embossos a altres carreteres, com és el cas del segon cinturó, la carretera de Manacor, la carretera de Sineu, el Coll d’en Rabassa i el Molinar. Uns 1.600 vehicles diaris, segons els estudis de trànsit, es desvien cercant alternatives per evitar les retencions de l’autopista i col·lapsen altres vies.

El Consell "lamenta" que es qüestionin els tècnics de Mobilitat

L’informe tècnic manté que el carril instal·lat a l’autopista de l’aeroport vulnera la norma 3.1 de carreteres. Expliquen que l’apartat 8.9 indica que en tractar-se d’un carril especialitzat creat damunt un altre de ja existent, amb només marques de pintura, no està permès en autopistes. Per contra, des del Ministeri de Transports desautoritzen aquesta versió i asseguren que "no incompleix" la norma 3.1-IC de la Instrucció de carreteres.

Des de la institució lamenten que es "qüestioni els tècnics del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures que fa molts d’anys treballen en el disseny de les carreteres de Mallorca en tots el governs insulars i que no participaren en la redacció del projecte del carril Bus-VAO, ja que la passada legislatura es va encarregar a una empresa externa". En concret, el projecte es va impulsar des de la Direcció Insular de Mobilitat, que aleshores estava separada de la de Direcció Insular d’Infraestructures.

stats