El Govern espera lliurar quasi 600 habitatges públics durant el 2022
El conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, explica els pressupostos de la seva àrea davant del Parlament
PalmaLa Conselleria de Mobilitat i Habitatge espera lliurar "gairebé 600 habitatges públics" durant el 2022, segons ha anunciat aquest dijous el titular d'aquesta àrea del Govern, Josep Marí. El conseller ha comparegut davant del Parlament per explicar com gestionarà els 189 milions del seu pressupost de l'any que ve, un 5,5% més que enguany (178,7 milions d'euros). A aquesta xifra s'hi ha de sumar el pressupost de les empreses públiques que depenen de la Conselleria (Ibavi, Serveis Ferroviaris de Mallorca, Consorci de Transports de Mallorca i Ports de les Illes Balears), que incrementen els comptes fins als 336,7 milions d'euros (enguany han estat 315,8 milions). Durant la compareixença, Marí ha reiterat el compromís del Govern d'acabar la legislatura amb 1.000 habitatges públics més, 926 dels quals seran de nova construcció. Segons ha explicat, l'Executiu s'acostarà a aquest compromís el 2022, amb més de 800 en construcció i el lliurament de 600.
Però l'àrea que s'endurà el gruix dels pressupostos serà la de mobilitat i transports, amb 200,6 milions d'euros. Per a habitatge hi haurà 82,1 milions i també es destinaran 49,3 milions només a transport aeri i marítim. Malgrat aquesta distribució dels recursos, Marí ha assegurat que "l'habitatge és una prioritat de la Conselleria" i ha assenyalat que es destinaran 60 milions a habitatge públic, quantitat que inclourà fons europeus i estatals i que permetrà continuar amb la construcció de 649 cases de protecció pública, iniciar les obres de 186 i adquirir més pisos de grans tenidors –fins ara se n'han comprat 44.
Segons ha explicat, l'Ibavi tindrà un pressupost per a inversions de 38 milions d'euros, però sumarà 9 milions del govern espanyol i 12,3 milions dels fons europeus de Rehabilitació Residencial, dins del programa de construcció d'habitatge eficient i destinat a lloguer social. Quant a les ajudes per al lloguer, Marí ha avançat que la convocatòria del 2022 "tindrà un pressupost de 9,1 milions d'euros".
Millorar infraestructures
En matèria de mobilitat, l'objectiu de l'Executiu és continuar millorant les infraestructures i serveis, a més d'"avançar en la transformació digital de la xarxa de transport públic", tant de bus interurbà com ferroviari. A més, Marí ha destacat l'oportunitat que donaran els fons europeus per "accelerar i materialitzar projectes de mobilitat tan destacats com l'ampliació del metro fins al Parc Bit o el tramvia". Ara bé, el finançament del tramvia no està inclòs en aquests pressupostos perquè anirà per una altra via, també amb fons europeus.
Com ja s'ha dit abans, els pressupostos de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre, de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i del Consorci de Transports de Mallorca sumaran el 2022 un total de 200,6 milions d'euros. A més, s'hi hauran de sumar 25 milions del fons europeus Next Generation. SFM disposarà de 67,7 milions per a inversions, 24 dels quals seran de fons europeus: 21,7 per dur el metro fins al Parc Bit i 2,8 per construir el nou baixador del tren a Inca. També es compraran nous trens elèctrics i es farà el parc fotovoltaic d'autoconsum per subministrar energia als trens. Marí ha recordat que també hi haurà partides per actualitzar el projecte del tren de Llevant i estudis de les futures línies sa Pobla-Alcúdia, Palma-Llucmajor i Llucmajor-Campos.
Pel que fa al transport interurbà per carretera, Marí ha indicat que el Consorci de Transports de Mallorca (CTM) tindrà "un pressupost de 55,5 milions d'euros", un 4,3% més que el 2021. S'han previst inversions per millorar l'accessibilitat de les aturades de bus i per posar en marxa noves eines d'informació en temps real, tant a l'estació Intermodal com a les aturades. També es faran obres de millora a Eivissa i Menorca per valor d'1,8 milions d'euros.
Quant al transport aeri i marítim, el gruix dels 49,3 milions d'euros de pressupost es destinarà a Ports de les Illes Balears (35,8 milions). La partida per a obres serà de 18,7 milions. Entre les més importants, Marí ha mencionat la millora del dic i la defensa del port de Cala Rajada; les obres d'optimització d'amarratges de Son Blanc de Ciutadella; i la renovació de la pavimentació entre el dic i la confraria de pescadors, a més de l'adequació de la passarel·la per a vianants a l'estació marítima de Sant Antoni.
Segons ha destacat el conseller, una de les prioritats en transport aeri i marítim és "garantir el dret a una bona connectivitat". Així, Marí ha anunciat que s'ha previst una partida de 554.129 euros per assegurar que hi haurà una barca de Formentera cap a Eivissa a les sis del matí i una altra de tornada des d'Eivissa a les 22.30 h. Si no hi ha garantia que les companyies prestin aquest servei de manera voluntària, es convocarà un concurs. Respecte de la connectivitat aèria, el conseller ha remarcat que continuarà reclamant a l'Estat l'obligació de servei públic entre Maó i Barcelona.