L’equip de govern del Consell de Menorca recupera la unitat
El tripartit reforça el seu compromís amb els acords subscrits el 2015, però no decidirà el futur dels ponts de la carretera general fins dilluns
MaóLa reunió que ahir vespre es va fer a la seu del Consell Insular de Menorca, a Maó, corresponent al seguiment del pacte de govern de la institució, va servir per demanar explicacions a Podem per la desmarcada pública en relació amb el futur de la reforma general en els punts més polèmics de l’Argentina i Rafal Rubí. MÉS per Menorca és el partit més molest amb l’actitud de la formació morada, que considera que ha actuat amb deslleialtat. En qualsevol cas, Podem demanà disculpes per la sortida de to i va reiterar que, en cap cas, hi havia mala intenció en el seu discurs. A més, la formació que lidera Cristina Gómez ha manifestat el seu compromís amb els acords adoptats el 2015. La trobada entre PSOE, Podem i MÉS per Menorca s’ha valorat positivament perquè les diferències que han enrarit els darrers dies l’ambient s’han solucionat i el pacte d’estabilitat seguirà endavant a fi de continuar fent feina pels menorquins.
En canvi, el desenllaç de la carretera en els punts de l’Argentina i Rafal Rubí s’ha ajornat fins dilluns. Es considera que ha de ser l’equip de govern el que decideixi un posicionament definitiu. Cal recordar que dilluns s’ha de fer el ple de la institució i davant les preguntes de l’oposició s’aprofitarà per detallar la idea del tripartit. Precisament, la conclusió és que els tres partits confirmen la voluntat de complir els acords signats del pacte de 2015. Aquesta entesa passa per derruir els ponts de l’Argentina i Rafal Rubí i per presentar una alternativa. A tot això, el PSOE afegeix que cal tenir màxima prudència i respecte a tots els informes que hi ha damunt la taula. És a dir, no es prendrà cap decisió que comprometi la no viabilitat del projecte.
Ara mateix, tots els escenaris estan oberts però la primera passa de tornar la solidesa institucional s’ha assolit. L’equip de govern no ho tindrà fàcil perquè és conscient que el desenllaç d’aquesta problemàtica podria dependre el resultat electoral del pròxim mes de maig.
Dimissió de la presidenta
La publicació dels informes tècnics i jurídics interns ha despertat l’oposició, que veu com aquests reforcen el ferm posicionament mantingut des del principi. La presidenta del PP Menorca, i candidata al Consell, Coia Sugrañes s’ha mostrat molt crítica i ha arribat a demanar la dimissió de la presidenta de la màxima institució insular, Susana Mora. Sugrañes ho té clar “en tres anys i mig han estat incapaços de resoldre la problemàtica a Rafal Rubí i l’Argentina. Creiem que haurien de demanar perdó a la ciutadania, perquè, malgrat ser conscients del resultat desfavorable dels informes, han continuat apostant per derruir els ponts, amb l’elevada factura econòmica que suposa aquesta acció per a les arques del Consell”.
La també diputada ha demanat que l’equip de govern que empri el “seny” i que recuperi el projecte inicial, aprovat en la passada legislatura pel Partit Popular i que es licitin les obres “immediatament”. La líder del PP considera que “els informes interns ens han donat la raó i en aquests moments el nostre projecte és el millor, perquè garanteix el consens social i mediambiental, la seguretat, la comoditat, el trànsit i l’economia”. Finalment, Sugrañes ha qualificat l’actitud de l’equip de govern de “farsa, irresponsabilitat i vergonya” i l’acusa d’enganyar a la ciutadania.
El GOB vol ensorrar els ponts
Mentrestant, un dels col·lectius més actius contra el projecte que inicià el PP, el GOB Menorca recorda que els informes fets públics ara estan instruïts pels mateixos professionals que varen participar en l’anterior disseny. Els ecologistes destaquen que no és il·legal apostar per solucions a nivell a la carretera general, i posen com a exemple les rotondes que figuraven en el tram entre Ferreries i Ciutadella, i que varen suprimir-se per altres solucions.
A més, el GOB també ha incidit en el fet que el projecte va ser seleccionat entre un total de setze propostes, i que no incorporava cap rotonda de dos pisos. Les polèmiques estructures s’hi varen afegir després d’uns mesos “en el despatx del conseller i amb la col·laboració de les persones que ara emeten els informes”, assenyala el responsable de l’Ordenació del Territori del GOB, Miquel Camps.
Pel que fa a la necessitat o no d’esbucar els pons de l’Argentina i Rafal Rubí, els ecologistes creuen que hi ha un conflicte d’interessos, unes divergències reconegudes per la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears que, després d’analitzar diferents alternatives, va emetre un veredicte publicat al BOIB, segons el qual, des del punt de vista ambiental, s’havia d’apostar per una solució a nivell a l’Argentina. En el cas de Rafal Rubí, el GOB recorda que sis entitats ciutadanes varen demanar sensibilitat davant l’opinió de la Unesco sobre l’entorn paisatgístic dels monuments arqueològics de la candidatura de Menorca Talaiòtica. En aquest sentit, l’informe de Patrimoni instava a fer un peritatge que sol·licitava una solució que no elevàs la carretera.
Per últim, el GOB defensa la viabilitat econòmica de l’operació, ja que parla d’una “visió conjunta”, en què tirar els ponts es compensaria amb l’estalvi d’actuacions de grans dimensions. Per tot això, els ecologistes entenen que l’administració pública no pugui procedir sense els informes favorables corresponents i per aquest motiu assenyala aquelles persones que ara no es poden “desdir” dels seus redactats inicials. L’única sortida, segons el GOB, cercar informes externs.