S'han acabat les dues copes: l'Estat rebaixarà a la meitat el nivell d'alcohol permès al volant
En cinc mesos, 1.847 conductors han donat positiu i un miler més superava el nou límit que es planteja
BarcelonaEl govern espanyol estudia endurir les taxes permeses d'alcohol als conductors per reduir la sinistralitat a les carreteres. Així ho ha confirmat aquest dijous el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, que ha avançat que s'està treballant "seriosament" en els tràmits parlamentaris per rebaixar dels 0,5 grams per litre en sang actuals als 0,2, així com abaixar els 0,25 mil·ligrams per litre d'aire aspirat actuals fins als 0,10. Inicialment, la direcció general de Trànsit (DGT) volia reduir aquests llindars a conductors professionals i novells. Ara, però, la idea és aplicar-la a tots els conductors.
Fonts del ministeri consultades per l'ARA han aclarit que el canvi es faria a través d'una reforma del Reglament de Circulació, i subratllen que s'impulsa amb la intenció d'augmentar la protecció als usuaris més vulnerables: motoristes, ciclistes i vianants. La modificació podria trigar encara un temps a estar en vigor perquè, malgrat que fonts governamentals han assegurat que la idea és traslladar la proposta al Congrés "com més aviat millor", caldrà superar la fase de debat parlamentari. Segons les últimes dades estatals, i només aquest estiu, 241 persones han perdut la vida a les carreteres espanyoles. A Catalunya n'han mort 33.
De moment, l'Observatori Estatal de la Seguretat Viària –un organisme adscrit a la DGT– estudia els detalls de la proposta per valorar-la. Entre altres aspectes, es treballa en una comparativa de les taxes d'alcoholèmia permeses en altres països d'Europa. Les dades en què es basa el ministeri assenyalen que la taxa més comuna a la Unió Europea (UE) és de 0,5 grams per litre en sang, i és més habitual que es rebaixi al 0,2 per als conductors novells i professionals, com camioners o xofers d'autobús. A Espanya, actualment, els conductors professionals o els que tenen menys d'un any d'experiència al volant tenen una taxa límit de 0,3 grams per litre en sang.
Ara bé, a la UE encara no hi ha gaires països on el límit general sigui de 0,2, tal com planteja el ministeri: Estònia, Polònia i Suècia. En canvi, a Eslovàquia, Hongria, la República Txeca i Romania la taxa es rebaixa fins al 0,0. Fonts del ministeri han explicat a l'ARA que les dades demostren que la sinistralitat ha caigut en els països que han rebaixat la taxa d'alcohol permesa al volant. Grande-Marlaska ha assegurat que hi ha una "coincidència generalitzada" en aquesta proposta per part de les associacions de víctimes i de seguretat viària, i que la població és "madura" per tirar endavant aquesta mesura.
Alcohol i drogues, darrere la meitat dels accidents
Segons l'últim anuari estadístic de sinistralitat a Catalunya, que és del 2022, aproximadament poc més de l’1% dels conductors catalans circulen amb una taxa d’alcohol per sobre de la permesa. Amb tot, un 14% dels que van patir un accident al volant havien begut, i el percentatge es duplicava (28,2%) entre els que van perdre la vida en aquests sinistres. L'anuari, però, no permet saber el total de conductors que moren perquè anaven beguts –no es fan proves toxicològiques a tots els finats– ni les víctimes mortals provocades per aquests accidents.
Segons les dades dels Mossos d'Esquadra, en l'última dècada a Catalunya s'han detectat una trentena de positius cada dia. Parlem de 125.000 positius en deu anys (del 2012 al 2022), tot i que no sempre s'han fet el mateix nombre de controls. En aquestes dades hi ha sumats els positius després de patir un accident, haver fet una imprudència o que han enxampat en un control preventiu. L'any 2012 es van fer 400.000 controls i van enganxar més de 14.000 persones que van donar positiu. El 2022 els infractors van ser 11.000, però amb prou feines es van fer 130.000 controls. Després de la pandèmia, però, fonts dels Mossos alerten que han trobat un dels índexs de positivitat més alts.
Les dades d'àmbit estatal també corroboren que l'alcohol (així com altres drogues) és un dels principals factors de risc d'accidentalitat al volant. La memòria anual de l’Institut Nacional de Toxicologia constata que més de la meitat dels conductors que van morir l'any passat en accidents de trànsit a Espanya van donar positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs. En concret, van ser el 53,6% de les 862 víctimes a les quals es va fer l'autòpsia i una anàlisi toxicològica. Entre aquestes substàncies, l'alcohol és la que es va detectar més sovint: un terç de les víctimes mortals havien begut i la gran majoria dels que van donar positiu ho van fer amb una taxa molt alta, igual o superior a 1,2 grams per litre en sang.
El 2,8% dels conductors catalans incompleixen
A Catalunya, en els primers cinc mesos de l'any, l'alcohol va estar involucrat en 1.405 accidents sense víctimes mortals, expliquen a l'ARA des del Servei Català de Trànsit (SCT). En el mateix període, s'han fet un total de 65.050 proves d'alcoholèmia, 1.847 de les quals van revelar que el conductor superava el límit actual (0,5 o bé 0,3 si era novell o professional). Aquestes dades que recopila Trànsit indiquen que, aquest any, el 2,8% dels conductors als quals es va fer una prova entre el gener i el maig del 2024 incomplien el límit legal d'alcoholèmia.
Ara bé, quants conductors haurien superat el límit d'alcohol en sang permès al volant si ja estigués en marxa la rebaixa que planteja el ministeri? Durant aquests cinc mesos, entre els 65.050 conductors que es van sotmetre a un test d'alcoholèmia n'hi va haver un miler que van donar un resultat inferior a 0,5 però superior a 0,2. És a dir, unes 1.000 persones que complien el límit legal actual estarien per sobre del llindar que ara s'estudia fixar. Sumats als 1.847 positius registrats entre gener i maig, la xifra de conductors que superarien el límit d'alcohol s'enfilaria fins a un hipotètic 4,3% amb la nova regulació.
Qui donaria positiu?
En cas que s'aprovi aquest nou llindar, a partir de quantes copes es donarà positiu? Segons un estudi del RACC, i tenint com a referència un conductor home que pesi entre 70 i 90 kg i una conductora d’entre 50 i 70 kg, amb una sola copa de vi o cava (100 ml i 12 graus d'alcohol) ell donarà una taxa d'entre 0,16 o 0,20, al límit de la legalitat. En canvi, ella el superarà: donarà entre 0,25 i 0,35.
Si el que beuen és una gerra de cervesa (330 ml i 5 graus d'alcohol), tots dos superarien el llindar: el conductor donarà entre 0,21 i 0,28 i la conductora, entre 0,34 i 0,48. I si és un combinat (70 ml i 17 graus d'alcohol), l'home donarà una taxa d'entre 0,31 i 0,40. La taxa d'ella s'enfilaria fins al 0,49 o el 0,69.
Aquest estiu, els Mossos d'Esquadra han desplegat controls simultanis a les carreteres i autopistes amb més sinistralitat: la C-25, la C-37, la C-15, l’AP-7, la C-17, la C-58 i la C-32. En aquest cas, s'han centrat en dos altres grans factors de risc a la carretera, les distraccions i l'excés de velocitat. Grande-Marlaska també ha explicat que s'està intensificant la vigilància a les carreteres de tot Espanya, de manera que aquest any s'arribarà als 6 milions de controls d'alcoholèmia i als 120.000 de drogues.