LEGISLACIÓ

La gratuïtat dels aparcaments dels hospitals es preveu per eleccions

Son Espases i Can Misses hauran d’esperar, per llei, un termini màxim de sis mesos

Fa dos anys i mig que es parla amb la concessionària per la gratuïtat.
Sabrina Vidal
28/07/2018
5 min

PalmaEls aparcaments dels hospitals públics de Can Misses i Son Espases seran gratuïts just per la campanya electoral de 2019. El fet que per la negociació sigui necessari aprovar una llei posposa els terminis que s’havien donat aquestes darreres setmanes fins a maig. Primer, perquè el projecte de llei que es tramitarà per la via d’urgència no estarà aprovat fins, com a mínim, el mes de novembre. I segon, perquè el text preveu -tot i que les possibles esmenes ho podrien modificar- que es doni un termini de sis mesos per a les negociacions amb les empreses concessionàries.

El director de l’IB-Salut, Juli Fuster, explica que la llei és necessària perquè la Unió Temporal d’Empreses (UTE) encarregada va construir els dos hospitals a través d’un contracte de concessió. És a dir, el Govern no pagava l’obra, sinó que establia un sistema a través del qual l’obra es paga durant els trenta anys que dura la concessió, entre d’altres coses, amb l’explotació de serveis no clínics que ofereixen els hospitals, un dels quals són els aparcaments.

“Els contractes de concessió segueixen un ordenament jurídic molt estricte no només dins l’àmbit estatal, sinó també en l’àmbit europeu”, assenyala Fuster, qui assegura que l’IB-Salut hi treballa des de principi de legislatura “fent múltiples consultes”. Finalment, “hem arribat a la conclusió que era millor tenir el màxim de seguretat jurídica possible i la manera de fer-ho era amb una llei”.

La llei té la finalitat de permetre modificar els terminis de la concessió i diu, bàsicament, que els aparcaments dels hospitals públics han de ser gratuïts i que s’habilita el Servei de Salut per tal de negociar que això sigui una realitat. “Tindrem la possibilitat legal de fer-ho però després també és necessari arribar a un acord amb l’empresa concessionària”, afegeix el director del Servei de Salut.

Fa un parell d’anys que l’IB-Salut parla sobre aquesta possibilitat amb l’empresa concessionària. “És obvi que el fet que els ciutadans paguin aquests serveis és un benefici per a l’empresa al qual no volen renunciar. Haurem de cercar un acord”, apunta Fuster.

De moment, la xifra del rescat no transcendeix, perquè “podria posar en risc tota l’operació”, però una vegada la llei ho permeti, tindran sis mesos per arribar a un acord econòmic “tan poc gravós com sigui possible per a l’administració de la comunitat autonòma”.

Fuster pensa que l’acord “segurament” serà satisfactori per a les tres parts: la concessionària de Can Misses, la de Son Espases i el Govern.

Mentrestant, però, s’han fet altres passes, com és l’ampliació de l’aparcament de Son Espases, que el proper setembre iniciarà les obres per fer-ne 512 places gratuïtes.

L’esmena a la Llei de treball

Dimarts el Parlament de les Illes Balears rebutjava una esmena in voce feta pel grup socialista a la Llei de seguretat en el treball que n’hauria agilitat tota la tramitació. “És una llàstima que no s’aprovàs, perquè hauríem guanyat mesos, ja que les negociacions no poden continuar sense aquest text”, lamenta Juli Fuster.

Les esmenes a una llei tenen una tramitació parlamentària pròpia amb uns terminis determinats. Les esmenes in voce es fan a veu dins el ple del Parlament sense un registre previ i requereixen el suport unànime de tots els grups parlamentaris per ser aprovades.

Aquesta esmena en qüestió es proposà en el marc del debat de la Llei de seguretat laboral. Són temàtiques que no tenen res a veure, però és possible que una esmena a una llei en modifiqui una altra.

Amb tot, en aquest cas el que es volia és aprovar una llei a través d’una esmena a una altra llei. No és la manera habitual de legislar i aquest fou, precisment, l’argument que va defensar el principal grup de l’oposició, el Partit Popular. “És un bunyol sobre una llei que no té res a veure amb això”, declarava el diputat Santiago Tadeo, qui assegurà que així i tot no hi posaria traves.

Els qui no cediren a les formes varen ser alguns membres del grup mixt, com és el cas de Ciutadans i alguns exmembres de Podem. El portaveu dels primers, Xavier Pericay, recordà que “fa dos anys i mig que el Govern fa feina” en la gratuïtat dels aparcaments, motiu pel qual aprovar ara una normativa exprés a través d’una esmena “eliminava l’ocasió de fer un debat parlamentari. Així no es fan les coses”, va dir, i va indicar que una altra manera de fer-ho era a través d’un decret llei.

“Uns diputats, entre els quals hi ha els de Ciutadans, que fa pocs mesos varen aprovar una proposició no de llei per unanimitat instant-nos a aconseguir la gratuïtat, no sé quin debat volen fer si ja avisam que la fórmula no basta. És evident que és beneficiós per a tota la ciutadania. Hem perdut uns mesos, ells sabran”, contestà Juli Fuster.

Altres grups

MÉS per Menorca, l’altre grup parlamentari que posava traves a la normativa, va assegurar que l’esmena in voce hauria tingut el seu suport i que, en tot cas, si hi han posat emperons és perquè “volíem que la gratuïtat anàs en paral·lel a l’aplicació del descompte a l’autobús de l’aeroport per a residents menorquins i eivissencs”, va dir Nel Martí.

Segons el portaveu de MÉS per Menorca, en un moment determinat “el full de ruta” dels partits del pacte “no era el mateix”. Martí reclamava que a la vegada que l’esmena “per poder gestionar-ne la gratuïtat”, s’havia de plantejar el transport públic per a residents de Menorca, Eivissa i Formentera. “Quan el mallorquí va a una altra illa sempre és tractat com a resident”, argumentà. A més, va dir que Palma, com a capital de l’Arxipèlag, té serveis públics per a tots els illencs. Basant-se en l’endarreriment d’aquesta reclamació, s’amenaçà de paralitzar l’altra. Amb tot, MÉS per Menorca assegurà que no bloquejaria l’esmena en cas d’haver prosperat, malgrat que varen reconèixer que “tramitar les lleis a través d’esmenes no és el sistema”.

Aquesta discrepància entre els diferents partits del Pacte es va resoldre en una reunió mantinguda durant el mateix ple extraordinari de dimarts. “Hem reforçat els acords i hem establert mecanismes per dur-los a terme”, explicava Josep Ferrà, de MÉS per Mallorca. “Els conflictes sempre hi seran, formen part de la convivència”, afegí. En la reunió, es varen marcar mecanismes per preveure els possibles desacords que hi pugui haver en el futur. Amb tot, la proposició de llei presentada no du la signatura de MÉS per Menorca.

Rescat

És fàcil preveure la dificultat per arribar a un acord econòmic. “Negociarem”, assenyalà Fuster, qui creu que “pel que hem parlat, pot anar bé”, si bé és cert que el Govern pot oferir una quantia que, si la concessionària no accepta, podria reclamar en els tribunals. Allò que és segur és que es treballa a la vegada per la gratuïtat dels dos aparcaments. “Vàrem revisar les condicions de la concessió i vàrem veure que en el cas de Son Espases es cobrava de més, i així es va poder fer una rebaixa que no és més que aplicar les condicions que deia el contracte”, precisà. No ha estat el cas de Can Misses, que cobra “el preu estipulat”, tot i que reconeix que “és car i no l’hem pogut abaixar”. A Can Misses es paguen 2,10 euros l’hora, 0,0350 el minut i 12 euros tot el dia.

stats