Quant hauria de pujar l'ecotaxa perquè vinguin menys turistes, com promet Prohens?
Els experts adverteixen que, perquè l'ITS influeixi el comportament dels turistes, s'ha d'incrementar significativament
PalmaLa presidenta del Govern, Marga Prohens, ha promès que el 2025 apujarà l'Impost de Turisme Sostenible (ITS) a l'estiu i el davallarà a l'hivern. L'objectiu és descongestionar el territori els mesos de temporada alta i contribuir a la desestacionalització. Però, quant hauria de pujar l'ecotaxa per afectar el comportament dels turistes? El Govern admetia el passat divendres, en boca del vicepresident, Antoni Costa, que no ha fet "cap estudi" sobre quantitats, i que l'import definitiu es decidirà en el Pacte per a la sostenibilitat. Amb tot, diversos experts consultats adverteixen que l'increment del cost de l'impost hauria de ser molt elevat per impactar els fluxos turístics de manera significativa.
En l'actualitat, l'ecotaxa costa entre un i quatre euros la nit, en funció de l'establiment. El diputat del PSIB, professor d'Economia Aplicada i exdirector general de Model Econòmic amb el Pacte, Llorenç Pou, va elaborar un estudi sobre l'impacte econòmic de la mesura quan es va aplicar per primera vegada. Segons els seus càlculs, l'ecotaxa hauria de "multiplicar per 5,4" el seu cost actual per "corregir els fluxos turístics de 2024 i que el nombre de pernoctacions fos el mateix que el 2023" –de manera que davallassin el 4,7% que havien augmentat un any abans. És a dir que, perquè l'ecotaxa aturàs el creixement turístic, hauria de costar 17,43 euros per nit de mitjana, i no els 3,22 euros que val actualment. El ventall de preu, segons els càlculs de Pou, aniria entre els 5,4 euros la nit en un establiment com un hostal i 21,6 euros per un hotel de cinc estrelles.
Així ho ha reflectit en un informe arran de l'anunci de Prohens. Es basa en un document que la Direcció General de Model Econòmic de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria va fer quan es va aprovar l'ITS (el primer mandat d'Armengol). L'estudi conclou que la demanda turística a les Illes és "escassament sensible a les pujades de preus".
"Els estudis diuen que tindria un efecte neutre"
L'ideòleg de l'ecotaxa, l'exconseller de Turisme durant el primer mandat de Francesc Antich (1999-2003), Celestí Alomar, coincideix en aquesta anàlisi. Quan es va projectar l'impost –va quedar paralitzat tres legislatures fins que Francina Armengol es va convertir en presidenta el 2015 i el va recuperar–, també es va analitzar la qüestió. "Tots els estudis que es varen fer en aquell moment ens deien que tenia un efecte neutre damunt els fluxos de turistes", explica a l'ARA Balears. "Com a màxim, podia generar una variació de menys d'un 1%. Per tant, la utilització de l'ecotaxa per disminuir la congestió de la qual parla la presidenta, no està demostrada. Més aviat al contrari", afegeix.
En el mateix sentit, el secretari de la plataforma Palma XXI, Jaume Garau, considera que "si l'ecotaxa s'apujàs a 30 euros la nit, sí que tindria impacte en el nombre d'arribades". Amb tot, vaticina que l'increment plantejat per Prohens "serà simbòlic, perquè el sector hoteler ja s'ha queixat". Per això, demana "rebaixar el nombre de vols i de creuers i limitar els cotxes de lloguer" com a mesura alternativa.
"Els estudis indiquen que l'ITS no desincentiva la demanda", explica per part seva el catedràtic de Geografia de la UIB i activista mediambiental Macià Blàzquez. A banda que caldria incrementar significativament l'impost, rebutja el concepte perquè es basa a "descartar el client de menys poder adquisitiu". "Hem de reduir la petjada, però dels dos extrems, sense convertir-nos en un refugi per a les elits", expressa.
"Per tenir un impacte significatiu, cal un increment significatiu"
El doctor en Economia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Aleix Calveras veu amb bons ulls la iniciativa del Govern. "Si s'apuja l'impost turístic de manera significativa, això hauria d'influir en la demanda de turistes que s'allotgen en els llocs on l'impost es paga", exposa. Amb relació a l'informe elaborat per Pou, adverteix que "segurament l'elasticitat de preu no és igual que fa vuit anys" i la sensibilitat dels turistes als imposts ha canviat. Amb tot, creu necessari que es faci una estimació de la demanda turística. "Per tenir un impacte significatiu, l'increment ha de ser significatiu", defensa. "La magnitud no la puc donar ara, però si és una xifra alta s'hi pot arribar gradualment", diu.
També recorda que actualment l'impost ja és progressiu segons l'allotjament. Per tant, considera que també es podria "graduar" amb l'increment perquè fos més elevat en els hotels de cinc estrelles i menys en els albergs. Tot i això, puntualitza que, ara com ara, "volem un turisme que com més doblers deixi, millor, que aquests doblers es reparteixin bé i que els costos externs mediambientals siguin petits".