Un pacte per fer Eivissa sostenible: el nou repte dels partits de l’illa
Prou! demana a les formacions polítiques que signin un pacte de compliment obligatori quan governin
EivissaL’associació ciutadana Prou!, nascuda fa dos anys a Eivissa a fi de “debatre, proposar, exigir i col·laborar” amb les autoritats per posar fi a la massificació turística, la construcció il·legal i la “degeneració ambiental i social” que pateix Eivissa, ha llançat un repte als partits polítics de la major de les Pitiüses per arribar a un compromís amb tota la societat. Es tracta d’una proposta de pacte de sostenibilitat que també ha estat compartida amb més de 250 col·lectius de l’illa amb l’objectiu de demanar-los l’adhesió a aquest document.
Segons Prou!, aquesta iniciativa, amb la qual han col·laborat també els grups ecologistes GEN-GOB d’Eivissa i Amics dela Terra, respon a la necessitat urgent d’arribar a acords sobre què cal fer per resoldre els problemes ecològics, socials i culturals del que qualifiquen com “la desenfrenada sobreexplotació d’Eivissa”.
Toni Pedro, un dels portaveus de Prou! insisteix que això “no va de turismofòbia ni de nostàlgia de temps passats”, sinó “de posar seny, d’aviciar el turisme compatible amb el benestar dels illencs, i de compaginar la prosperitat de l’illa amb la sostenibilitat mediambiental”. El que es pretén, segons Pedro, és que els eivissencs i residents no pateixin només els inconvenients de lasobreexplotació, sinó que “també es beneficiïn de la riquesa que es genera a Eivissa, sempre cercant l’equilibri i el respecte al medi ambient, com ha de ser”.
Per tot això, Prou! espera aconseguir un compromís de compliment obligatori per part de la classe política capaç d’evitar que l’illa es vegi sotmesa a allò que ells qualifiquen d’efecte pèndol per l’alternança en el poder de blocs polítics de signe oposat.
“No volem ni podem continuar contemplant impassibles com del resultat de les eleccions locals i autonòmiques es desprèn una gran inseguretat jurídica: les normes que uns han redactat les contradiuen els seus successors en les institucions, sobrepassant els límits d’allò que un relleu polític podria justificar”, assegura el portaveu de Prou!
Sobreexplotació a Eivissa
Per tal d’evitar l’efecte pèndol de què parlava Toni Pedro i a fi d’esquivar la inestabilitat jurídica i el descontrol en l’aplicació de les normatives, Prou! pretén que aquest pacte de sostenibilitat sigui signat per totes les forces polítiques eivissenques amb l’objectiu de garantir un consens en les matèries més importants que afecten el present i el futur d’Eivissa. Aquest pacte hauria de ser de compliment obligatori per a tots els signants durant els propers 25 anys.
La primera d’aquestes matèries és, per a Prou!, la sobreexplotació que pateix Eivissa en la càrrega de vehicles. Segons Prou!, la xifra d’automòbils de lloguer que circulaven per les carreteres de l’illa el 2010, prop de 10.000, s’ha duplicat en menys de sis anys, amb uns 22.000 el 2016. A més, si el 1997 Eivissa tenia un parc de 66.760 vehicles, a finals del 2017, n’hi havia 142.581, amb una ràtio de persones per vehicle de 0,95.
Prou! tampoc no oblida que la població d’Eivissa ha passat de 92.722 residents el 2002 a 151.264 el 2017, un increment superior al 63%. A més, el nombre de turistes s’ha disparat des del 2010 amb una de les taxes de viatgers més altes del món: 25,56 per habitant.
Pel que fa a l’habitatge, a principis del mes d’agost d’enguany la capacitat d’allotjament total d’Eivissa va superar el 122%. És a dir, hi ha més persones que places disponibles per allotjar-les i, en aquest context, segons la Ibiza Preservation Found, almenys hi ha 15.000 places turístiques il·legals, encara que altres fonts de l’administració local les situen entre 45.000 i 60.000.
El pacte proposat per Prou!, en la seva redacció final, hauria d’incloure els objectius que es plantegin, així com el mitjans, els recursos i les competències per assolir-los. Per ara, el que ha socil·litat Prou! és una proposta que recull els aspectes que aquest col·lectiu, juntament amb el GEN i Amics de la Terra, voldria que es tinguessin en compte.
Mobilitat
En matèria de mobilitat, Prou! insisteix a posar en marxa un pla a escala insular i municipal. El ple del Consell tan sols va aprovar el juny passat el Pla insular de serveis de transport regular de viatgers per carretera, el qual ja va iniciar el seu recorregut amb dubtes, com va advertir en aquell moment la consellera del PP Pepa Costa, qui aleshores va assenyalar que l’interventor de la institució insular, Francisco Gómez , havia signat un informe de fiscalització en el qual en posava en dubte la viabilitat econòmica.
L’interventor assenyala en aquest document que el Departament de Territori i Mobilitat “haurà de justificar per què l’Administració va abocada a abonar un ´peatge a l’ombra´ al moment de procedir a la licitació de la concessió del servei de transport regular de viatgers”.
La proposta de pacte de Prou! també vol limitar la flota d’automòbils de lloguer a 10.000 cotxes; és a dir, retornar a la xifra de 2010 reduint l’actual flota un 50%. Respecte d’això, ja l’any 2016 el Consell va recordar que la seva capacitat de control en les empreses de lloguer se centra en la inscripció del negoci. En aquell moment, el Consell d’Eivissa assenyalava que Turisme tenia registrades 44 empreses d’aquest tipus i, segons la patronal, hi havia uns 15.000 cotxes de lloguer a l’illa. Però no són xifres oficials. De fet, la màxima institució insular s’encarrega de comprovar si una casa de lloguer de cotxes s’ha donat d’alta com a activitat turística, però aquí finalitza la capacitat inspectora per controlar el sector per part del Consell.
La resta de les mesures proposades per Prou! en matèria de mobilitat recullen també reduir la densitat de les carreteres, millorar el transport públic i presentar i defensar davant l’administració competent un projecte per tal de limitar l’entrada de cotxes tant particulars com de lloguer per via marítima. De fet, en aquest sentit, el president del Consell d’Eivissa, Vicent Torres, qui s’ha mostrat favorable a prendre mesures d’aquest tipus, ha insistit que aquestes han d’estudiar-se molt bé.
Altres mesures
La proposta de pacte de Prou! també inclou la defensa dels espais naturals protegits, el manteniment de la tipologia constructiva pròpia eivissenca i la preservació de la fisonomia tradicional de finques i construccions en sòl rústic, o el fet de disposar de les competències per a la gestió de l’aigua, ara en mans del Govern balear, per tal de crear un pla hidrològic insular revisable cada cinc anys, entre d’altres.
Pel que fa al sector de l’oci nocturn, Prou! parla d’obligar al tancament i la insonorització de discoteques i hotels discoteca i de limitar la franja horària d’activitat dels locals d’oci nocturn, establint com a màxim les 3 h, unes mesures que han estat durament criticades per l’Associació d’Oci d’Eivissa.