Urbanisme

El PP permetrà fer aparcaments turístics en sòl protegit

Els conservadors volen evitar que es puguin paralitzar pàrquings a zones de gran valor ecològic, com el que ha passat a Cala sa Nau (Felanitx)

Aparcament Cala sa Nau
10/09/2024
2 min

PalmaEl Partit Popular vol que els ajuntaments puguin fer aparcaments de temporada, i per tant principalment a les zones turístiques, sense cap tipus de restricció. I per aquest motiu, ha preparat una modificació del Decret llei de simplificació administrativa, que ja preveia una certa desregulació, aprofitant que ara es tramita com a projecte de Llei. En aquesta modificació es deixa clar que els aparcaments de temporada podran ocupar qualsevol zona: "Es poden ubicar a qualsevol classe de sòl, públic o privat, i tenen el caràcter d'ús admès", segons especifica l'esmena registrada al Parlament.

Un dels problemes amb els quals es troben diferents municipis de la costa és l'arribada de centenars de cotxes cada dia que volen accedir a les platges de la zona. Tot i que durant anys s'ha parlat de la importància de generar espais dissuasius allunyats del litoral i fer els trasllats amb busos llançadora o fins i tot millorar el transport públic, la realitat és que molts d'ajuntaments, com és el cas de Santanyí i Felanitx, entre d'altres, allò que han fet és habilitar espais per al cotxe privat molt a prop de les zones de bany o ampliar els ja existents.

Aquestes actuacions municipals han estat denunciades pels ecologistes i també, com és el cas de l'aparcament de Cala sa Nau a Felanitx, per MÉS per Mallorca, per l'alt impacte que tenen i perquè en aquest cas concret es troba a un sòl rústic protegit. Segons ha pogut saber l'ARA Balears, amb la primera versió del decret llei, ja en vigor, alguns ajuntaments han fet arribar al PP que si no es desregulava totalment el tema del tipus de sòl i els usos permesos, tampoc es podrien fer aquestes infraestructures.

Ara, si la Cambra aprova aquesta modificació, es podrà fer un aparcament a qualsevol tipus de sòl, per protegit que sigui, i sense cap restricció d'ús, per molt que aquesta vingui definida al planejament. L'única limitació que tindran aquests aparcaments és en el cas que es vulguin ubicar dins una zona afectada per l'àmbit de la Xarxa Natura 2000, que aglutina els espais naturals amb més valor ambiental. Però ni en aquest cas es prohibeix la seva construcció, sinó que s'obliga l'ajuntament a passar per un procés d'avaluació d'impacte ambiental.

Tal com recollia la versió del decret llei de simplificació, la zona afectada per un aparcament "s'ha d'adequar a aquesta finalitat a través de la compactació del terreny o la instal·lació d'estructures provisionals que permetin la recuperació de l'estat original quan finalitzi l'ús", un ús que no podrà superar els vuit mesos.

La llei entrarà en vigor amb caràcter retroactiu

Una de les esmenes que signa el grup parlamentari popular, i que si aconsegueix prosperar s'aplicarà, té a veure amb la vigència de la norma. La llei, lluny d'entrar en vigor quan quedi aprovada, ho farà amb caràcter retroactiu, un fet poc habitual. En concret, segons figura a l'esmena dels populars, "aquesta llei comença a estar vigent, una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, el dia 29 de maig de 2024", data que coincideix amb l'entrada en vigor del decret llei de simplificació. És a dir, tot allò que s'hagi tramitat a partir de l'entrada en vigor del decret llei, també es podrà beneficiar de la gran desregulació que inclouen les esmenes del Partit Popular.

stats