El PSOE rectifica i Cort deslligarà la reconversió de la Platja de Palma de l'ecotaxa
"Consider que el projecte entrava dins l'Impost de Turisme Sostenible, però aquesta part és més sensible", ha afirmat la regidora de Turisme, Elena Navarro
PalmaL'Ajuntament de Palma mantindrà el projecte de reconversió de la Platja de Palma per atreure nòmades digitals, però el deslligarà completament de l'ecotaxa com a font de finançament. Aquest ha estat l'acord al qual han arribat els tres partits del govern de Cort, després que aquest dilluns el portaveu del Consistori, Alberto Jarabo (UP), explicàs els dotze projectes que es finançarien a partir de l'Impost de Turisme Sostenible (ITS). Un d'aquests, el polèmic 'DigitalFarm', té l'objectiu de promocionar aquesta zona de Ciutat a partir de youtubers i influencers per desplaçar així el turisme d'excessos i desestacionalitzar la temporada turística incorporant-hi els nòmades digitals.
Podem i MÉS per Palma ja van mostrar malestar davant aquest projecte de promoció turística i al·ludiren a una falta de comunicació per part del PSOE, ja que resulta que la informació publicada no coincidia amb els detalls previs que l'àrea de Turisme els havia comunicat. La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, afirmava ahir que, si es tractava de promoció turística, exigirien la retirada de la iniciativa.
Després de l'anunci fet per la regidora de Turisme de Cort, Elena Navarro (PSOE), Truyol s'ha mostrat "satisfeta" per desvincular el projecte de l'ecotaxa. "Tenim onze projectes relacionats amb patrimoni o millorar la mobilitat sostenible que tenen un ampli consens social. El de promoció turística l'hem d'eliminar", ha explicat. A més, ha remarcat que en aquest mes d'agost s'havia rebut un resum de cada una de les dotze iniciatives, i en el de 'DigitalFarm' no se'ls havia traslladat que hi hagués promoció turística. "La promoció econòmica és d'altres economies, com l'agricultura o la cultura; el turisme de masses no té futur", ha recalcat Truyol.
Aquest dimarts Podem Palma també s'havia posicionat en contra de destinar doblers de l'ITS al projecte 'DigitalFarm'. La formació creu que "s'han d'estudiar altres fórmules", perquè aquest projecte "no compleix les característiques adequades" que requereix l'ecotaxa, ha dit el seu portaveu, Jesús Jurado. Jurado també ha reclamat que l'ITS sigui un impost "molt més finalista cap a uns objectius més relacionats amb la defensa del territori i la recuperació de l'illa". "Pensam que l'ecotaxa s'ha de destinar a altres àmbits. El turisme d'excessos i de masses ha tingut durant moltes dècades molta incidència en el territori i el medi ambient, i l'ecotaxa s'hauria de dedicar primordialment a arreglar-ho", ha afegit.
"Consider que el projecte entrava dins l'ecotaxa, però aquesta part és més sensible", ha afirmat la regidora de Turisme en una roda de premsa convocada per aclarir la polèmica sorgida a partir d'aquest projecte. La regidora ha reiterat que el 'DigitalFarm' ha estat el projecte "més consensuat" entre els socis de govern, però ha reconegut que "ha faltat una explicació més profunda dels detalls". "M'agrada pensar que no s'ha danyat el Pacte si s'arregla parlant en menys de 24 hores; no hi ha una pèrdua de confiança, però sí problemes de comunicació", ha aclarit.
El canvi de model
Navarro ha destacat que les tres formacions de Cort comparteixen l'objectiu de fons de la iniciativa. "La prioritat és canviar el model, que els turistes d'excessos reculin a favor d'un turisme de més qualitat", ha subratllat. Després de descartar el seu finançament a partir de l'ecotaxa, Cort haurà de repensar amb quina font de finançament s'ha d'encaixar la iniciativa, que s'emmarca a llarg termini. La regidora de Turisme ha incidit en el fet que el canvi d'ahir a avui no és la desaparició de la promoció turística, sinó el seu finançament.
La voluntat d'atreure nòmades digitals perquè s'estableixin de manera temporal als hotels de la Platja de Palma en temporada baixa sorgeix després de veure que a les Illes Canàries i Portugal "ha funcionat". Navarro ha negat que aquests nous perfils de turistes agreugin la problemàtica de l'habitatge que sofreix Ciutat, ja que "el que oferim i on s'enfoca la campanya és en l'ocupació hotelera".
El pla 'DigitalFarm', quantificat en 1,4 milions d'euros, pretén, d'una banda, identificar hotels que puguin adaptar-se a la demanda de nòmades digitals per ampliar la temporada, a més d'"elements intangibles" que fan referència "a l'estil de vida que duran o la dinamització cultural de la Platja de Palma". D'altra banda, segons la regidora de Turisme, hi haurà un pla de comunicació per "promocionar la marca", on entrarien fires, xarxes socials, influencers i campanyes publicitàries, entre d'altres.
Els perfils dels nòmades digitals
Tal com ha assenyalat Navarro, els nòmades digitals encaixen dins tres tipus de perfils que permetrien impulsar un nou tipus de turisme en temporada baixa per desplaçar el d'excessos que caracteritza els mesos centrals de l'estiu. Així, podrien anar des d'un treballador que pot fer feina des de casa "i prefereix fer-ho a la Platja de Palma en temporada baixa" fins a un freelance que dona servei a clients de manera virtual o un creador d'empreses que "allà on va modifica l'entorn". "Atreure turisme digital ho vol qualsevol destinació, però no es desplaça el turisme d'excessos, sinó que s'ocupa per un altre", ha matisat Navarro.