MOBILITAT
Política21/06/2019

L’estudi de la reducció de l’autopista Llucmajor-Campos s’ordenà tres mesos després d’anunciar-la

Tot i les peticions de la Plataforma Antiautopista, el Consell de Mallorca no ha fet públics els plànols de la modificació

Maria Llull
i Maria Llull

PalmaEl Consell de Mallorca ordenà l’estudi de la reducció de l’autopista Llucmajor-Campos tres mesos després d’anunciar-ne la modificació. La consellera Insular de Territori, Mercedes Garrido, va fer pública la reducció el passat 27 de novembre, aprofitant l’assistència de representants de la Plataforma Antiautopista a una audiència pública del Consell. En canvi, la proposta de l’ordre d’estudi d’aquesta variació del projecte té com a data el 26 de febrer de 2019.

L’ARA Balears s’ha posat en contacte amb el Consell de Mallorca, que no ha negat la veracitat d’aquest document, signat pel coordinador insular de Carreteres, Miquel Àngel Sagrera, i pel director insular d’Infraestructures i Mobilitat, Joan Cifre. El que crida l’atenció és que es tracta d’un paper que no figurava inicialment a l’expedient del projecte i que no té data de registre d’entrada. De fet, aquesta ordre d’estudi va ser l’única resposta que va rebre la Plataforma Antiautopista quan va demanar els plànols. Els antiautopista sol·licitaren l’accés a tot l’expedient del projecte el 28 de gener. Però el Consell no va contestar fins dia 4 d’abril, i en cap moment va mostrar els plànols. Davant la insistència dels representants de la plataforma, la institució insular va entregar l’esmentada ordre d’estudi.

Cargando
No hay anuncios

L’hermetisme del Consell és més que evident. L’ARA Balears no ha pogut parlar amb cap càrrec per tal de rebre explicacions i, per descomptat, no ha tingut accés als plànols malgrat que s’han demanat amb insistència. L’única resposta que s’ha rebut quan s’ha demanat per l’ordre d’estudi és que es tracta de “la passa final del procés administratiu que formalitza que s’han desenvolupat els recàlculs”.

Però fonts properes a la Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat assenyalen que una ordre d’estudi no és la passa final del procés administratiu, sinó la prèvia a l’inici d’un expedient i a l’autorització per començar un projecte. A més, per efectuar una rebaixa de gairebé deu metres lineals -Mercedes Garrido va explicar que l’amplada passaria de 54,82 metres a 45,50- s’haurien de tenir nous plànols. Però el Consell ha dit que no es poden mostrar. El motiu? El tenen els enginyers. Pel que ha pogut saber l’ARA Balears, ni el cap de servei tècnic d’expropiacions ni el de contractacions sabien res de la modificació el dia que la consellera insular de Territori la va anunciar.

Cargando
No hay anuncios

Un altre factor agreujant és que les obres estaven iniciades quan s’anuncià la reducció -Garrido hi donà el tret de sortida el 15 de novembre. Això implica que els canvis es varen proposar amb un contracte adjudicat amb unes condicions determinades.

L’ordre del passat febrer deixa ben clar que l’estudi s’hauria de fer per “reduir l’impacte ambiental i l’ocupació del territori”, però ja fa més de tres mesos que les obres estan en marxa. També s’especifiquen els punts que s’haurien d’incorporar: una reducció de la mitjana de tres a dos metres, la disminució dels terrenys a expropiar per als camins de servei i l’ús de materials reciclats per a l’esplanada dels camins de servei.

Cargando
No hay anuncios

“Les mentides de Garrido han estat contínues”, diu Margalida Rosselló, de la Plataforma Antiautopista. “El novembre en va dir una de grossa quan anuncià la modificació. Es va treure això de la màniga i, si ho dius davant tothom, després ho hauries de mostrar en públic”, afegeix. Segons Rosselló, aquesta ordre d’estudi “és un paper per quedar bé”, perquè el projecte continua sent gairebé “igual que el del PP”. “Quan fas una modificació substancial, has d’aturar el projecte i fer una exposició pública”, assenyala la representant de la plataforma, fent referència al suposat impacte de 80.000 metres quadrats de la reducció.

Segons el president del GOB, Amadeu Corbera, l’existència de l’ordre d’estudi demostra que “Garrido va mentir i ni tan sols tenia els plànols” quan anuncià la modificació. “Per això no els han volgut mostrar. Ara demanam que el nou pacte aturi aquest projecte i que es reprengui amb els plànols nous. És justament el que Garrido deia que faria: aturar i revisar”, afegeix.