ENTREVISTA

Sílvia Tur : “El decret de transport marítim era una obligació i arriba vuit anys tard”

La diputada per Formentera ha tornat a exigir a la presidenta Armengol l’aprovació d’un decret que desenvolupi la llei d’ordenació del transport marítim

Sílvia Tur  : “El decret de transport marítim era
 Una obligació i arriba vuit anys tard”
Inma Saranova
28/09/2018
3 min

EivissaLa diputada per Formentera, Sílvia Tur (GxF-PSOE) ha tornat a exigir aquesta setmana a la presidenta Armengol l’aprovació d’un decret que desenvolupi la llei d’ordenació del transport marítim de Balears, pendent des de fa vuit anys, en la sessió del debat de l’estat de la Comunitat Autònoma. Assegura que el decret és necessari per al desenvolupament de la llei d’ordenació del transport marítim de Balears, un compromís que l’Executiu de Francina Armengol va assumir amb Formentera. Malgrat això, el grup del PSOE i MÉS per Mallorca varen tombar la proposta de resolució de Gent per Formentera.

Què hauria suposat per a la societat formenterenca l’aprovació d’aquest decret?

És una obligació del govern autonòmic en compliment de la Llei 11/2010, de 2 de novembre, d’ordenació del transport marítim que arriba vuit anys tard. La seva aprovació suposa que el poble de Formentera tindrà garantides freqüències per entrar i sortir de l’illa amb uns horaris ajustats a les seves necessitats. Especialment als mesos d’hivern, quan necessitam enllaçar els trajectes amb les primeres sortides del matí cap a Palma, Barcelona, València i altres destinacions. I el mateix succeeix amb els enllaços de tornada a darrera hora de l’horabaixa i la nit. També hi ha en joc la regulació de l’activitat de les excursions marítimes, que fins aleshores s’estan realitzant sense els controls adeqüats per part de l’administració autonòmica.

En el debat de política general de l’any passat el Parlament aprovà una proposta de resolució de GxF idèntica, en la qual es marcava un termini de sis mesos per a l’aprovació d’aquest decret. Per què creis que enguany s’ha rebutjat la vostra proposta?

Racionalment, no hi ha cap explicació perquè, de fet, el govern de Francina Armengol ha destinat recursos econòmics a contractar una empresa que faci la redacció de l’esborrany d’aquest decret, i em consta que aquest està llest fa uns mesos. Ara bé, des de Formentera en desconeixem el contingut, i en vista que el vot en contra del PSIB i de MÉS per Mallorca, juntament amb l’abstenció del PP, varen revocar una proposta que forma part del pacte de governabilitat, hem reclamat per escrit una còpia del contingut del decret per conèixer l’avanç de les feines fetes per part de l’empresa adjudicatària.

El passat dimarts asseguràveu que el PSOE i el PP de Formentera hauran d’explicar per què els seus grups no han votat aquesta iniciativa malgrat que a Formentera sí que compta amb un acord polític. A quin motiu creus que atén aquesta negativa?

Així és, per al poble de Formentera es fa difícil entendre per què dues formacions amb representació a la nostra illa i amb aspiracions de governar el Consell Insular acaben votant en contra de l’interès general en una qüestió llargament reivindicada i que, a més, té una multitud d’acords d’unanimitat per part dels partits polítics formenterers. La coalició que representa al Parlament ha estat molt generosa i pacient a l’hora de negociar pròrrogues de terminis perquè entenem que es tracta d’un decret tècnicament i jurídicament complex, però arribat aquest punt esdevé una qüestió urgent que el govern ha de resoldre abans que finalitzi la legislatura actual. Si no ho fa, haurà faltat al seu compromís.

En matèria de mobilitat sostenible, com afectaria la regulació que proposava el grup parlamentari?

Quan el decret s’aprovi, les diferents companyies marítimes de les Illes hauran de complir obligatòriament amb uns horaris que, en part, els vindran establerts per l’administració i que s’ajustaran a les necessitats pròpies d’un transport públic. I pel que fa a les excursions marítimes, es podrà incidir sobre la manera en què es presta aquest servei, amb més mesures de seguretat, més inspecció, i més regulació pel que fa als llocs autoritzats per desembarcar, i a la capacitat d’acollida dels indrets ambientalment més sensibles del nostre litoral.

Des que el decret de posidònia va entrar en vigor el passat mes de juliol, el Govern no ha donat detalls de com es desplegarà, un assumpte que vós heu criticat obertament. Què li exigiu al Govern en aquest sentit?

El Govern ha complert amb el seu compromís i finalment ha aprovat el decret que tant hem reclamat des de Formentera, així com també ’un nombre important d’organitzacions ecologistes, entre d’altres. Però queda pendent conèixer de quina manera pensen desplegar i prioritzar totes les mesures que s’hi preveuen. Això, li ho hem traslladat en persona al conseller Vicenç Vidal i esperam que ho faci públic aviat. En tot cas, nosaltres treballarem perquè el fons de protecció de la posidònia disposi d’un bon finançament al pressupost autonòmic per al 2019.

stats