El trambús, proposta estrella de MÉS per Palma
Els ecosobiranistes asseguren que té tots els avantatges d'un tramvia i que és deu vegades més barat
PalmaEl batle i també candidat a l'Ajuntament de Palma, Antoni Noguera, i la regidora i número dos de la candidatura de MÉS per Palma, Neus Truyol, han presentat una de les principals propostes de la formació amb vista a les eleccions municipals del 26-M: el trambús.
Es tracta d'un transport d'alta capacitat elèctrica que, segons Noguera, unirà el centre de la ciutat amb l'aeroport i la Platja de Palma, amb una freqüència de 6-8 minuts. El trambús disposarà "d'un carril segregat, que no tindrà competències amb altres cotxes i podrà arribar a destí d'una manera més neta, més eficient i més ràpida". Noguera ha remarcat que durant aquesta legislatura "s'ha millorat substancialment l'EMT, però el context és negatiu, ja que "tenim 900 cotxes per cada 1.000 residents".
Més barat i menys contaminant
Segons Truyol, el trambús combina tots els avantatges d'un tramvia, però és molt més econòmic. "Hem calculat que serà deu vegades més barat que un tramvia". La número dos de la candidatura de MÉS per Palma ha assenyalat que el tramvia necessita una inversió inicial molt més elevada per les obres urbanístiques a la via pública. El pressupost de l'avantprojecte del tramvia era, segons Truyol, d'uns 260 milions d'euros, és a dir, deu vegades més que el trambús. "Amb 25 o 30 milions d'euros el podríem tenir en marxa", ja que, explica, són obres menors "per delimitar i segregar aquest carril".
Noguera ha assenyalat que "com a projecte estrella serà el primer que valorarem per subvencionar", amb la taxa turística o amb la llei de capitalitat, que segons el candidat de MÉS per Palma han de destinar les seves inversions principalment a la mobilitat sostenible.
Alhora destaca Truyol que pot tenir "zero emissions" i que com a vehicle elèctric dona solucions a la contaminació acústica i ambiental. L'ecosobiranista ha recordat que a Espanya en els darrers deu anys han mort per contaminació atmosfèrica 93.000 persones. És a dir, més de 9.000 persones cada any. I també que per accident de trànsit en moren entre 1.500 i 2.000 l'any. "És imprescindible pacificar el trànsit a les nostres ciutats i optar per un transport públic valent i sostenible", assenyala.
Noguera ha confrontat dos models: el de la Palma verda i el de la Palma negra, i ha fet referència a la mesura presa per la Junta d'Andalusia, que, "amb un govern de dretes, ha eliminat la Conselleria de Medi Ambient", ha dit. En aquest sentit, Truyol ha destacat la defensa del seu partit de la mobilitat més sostenible. "Mentre les dretes aposten per potenciar el cotxe privat, feim una aposta clara pel transport públic i per reduir la dependència del cotxe privat. Si tenim problemes col·lectius, hi hem de trobar solucions col·lectives", assegura Truyol.
Trajecte
El trajecte d'aquesta línia que connecta el centre amb l'aeroport i la Platja de Palma té un recorregut similar al de l'avantprojecte del tramvia que es va presentar fa nou anys durant la legislatura d'Aina Calvo, ha comentat Truyol, que ha explicat que "començava per la zona dels jutjats, anava per les Avingudes i passava pel passeig Marítim i pel Molinar fins a arribar a la Platja de Palma. Al passeig Marítim era on es desviava per anar a l'aeroport".