El Govern en funcions ferma la concessió dels ports de Portals i Santa Ponça per 35 anys
Les concessionàries hi invertiran i el cànon anual s'actualitza
ManacorLa junta de Ports de les Illes Balears en funcions ha acordat l'ampliació de les concessions de Port Portals i Santa Ponça per 35 anys, a partir de la signatura del nou contracte. Poc temps abans de deixar el càrrec, els seus membres fermen el futur de les instal·lacions fins a l'any 2050. Aquesta prolongació de la gestió externa dels dos ports esportius va lligada a les remodelacions que s'han d'efectuar en cada un d'ells per "adaptar-se" a la Llei de Ports. Així doncs, el cànon que es pagarà anirà lligat al nou valor de les dues infraestructures una vegada que aquestes "millores" estiguin fetes. "Fan inversions a canvi d'un nou títol concessional", ha explicat el gerent de Ports IB, David Gómez.
En el cas de Port Portals, gestionat per la societat Puerto Punta Portals SA, aquestes millores inclourien una ampliació amb 10 amarraments per a embarcacions de 38 metres d'eslora i dos de 40 metres. El director gerent de Ports, David Gómez, però, ha dit avui que aquesta ampliació s'ha eliminat del projecte, una mesura que no s'ha anunciat malgrat que l'opinió pública s'ha posicionat contra l'ampliació. No ha estat possible contrastar la informació amb l'empresa.
Cànons elevats
Amb la nova concessió, Port Portals pagarà 1,7 milions d'euros de cànon anual, una quantitat molt més alta que els 800.000 que pagava fins ara o els 5.000 que abonava abans de 2011. Aquests doblers fins ara no es cobraven directament, sinó que es pagaven en concepte d'aval, ja que l'empresa té litigis amb l'Administració. En cas que s'aprovi el nou cànon, aquest sí que s'abonaria directament. Seria el més car de tot l'Estat, segons Gómez: "Puerto Banús (Marbella) en paga uns 800.000", ha indicat. El port passarà a estar taxat en prop de 34,5 milions d'euros, tal com s'anuncià al BOIB de dimarts. La mesura està en exposició pública durant 20 dies i s'hi poden presentar al·legacions.
En el cas de Santa Ponça, el cànon s'actualitza i passa de 600 euros anuals, segons ha indicat Gómez, a 570.000. La nova valoració del port esportiu és de poc més d'11,5 milions d'euros. En aquest cas, és definitiva.
Remodelacions per iniciativa privada
Els projectes de millora als dos ports esportius van lligats a l'aprovació de la Llei de Ports de les Illes Balears, l'any passat, que lleva barreres per fer-hi ampliacions, les quals poden ser d'iniciativa privada. En concret, l'article 13.1 estableix que els plans d'usos i gestió dels ports prevalen per sobre de "qualsevol altra norma o instrument urbanístic o d'ordenació territorial". L'article 14.1 es refereix al fet que la iniciativa privada pot fer aquests plans d'usos i gestió.
El projecte del port de Portals té un termini d'execució de tres anys. A més de l'habilitació d'amarraments per a grans eslores al contradic, inclou una ambiciosa remodelació interna, amb una ampliació de la zona d'oci o una modificació del varador. Els veïns s'han mobilitzat contra el projecte i han iniciat una recollida de firmes a través de la plataforma change.org. El Partit Popular de Calvià va negar en el darrer ple municipal que el projecte inclogués una ampliació. Pel que fa a Santa Ponça, el projecte no ha transcendit als mitjans.
Amb les remodelacions dels ports de Santa Ponça i Portals, els ports de Pollença i Can Picafort serien els únics que faltarien per adaptar-se a la llei. En el cas de Pollença, el Club Nàutic ho ha sol·licitat, però encara està pendent de resposta. En el cas de Can Picafort, la sol·licitud es podria produir properament, segons han indicat des del Govern.