Reclamen a Educació que recuperi l'assignatura Història i Cultura de les Illes Balears
Un grup de professors impulsa una recollida de suports per sol·licitar a March que torni a incloure aquesta assignatura en els currículums LOMQE que es tramiten
PalmaDesprés de 12 anys formant part del ventall d'assignatures optatives per als alumnes de l'itinerari d'Humanitats i Ciències Socials de Batxillerat, aquest curs és el primer que l'assignatura d'Història i Cultura de les Illes Balears ja no s'imparteix. El motiu és l'aplicació de la LOMQE a 1r i 3r d'ESO i 1r de Batxillerat a partir d'aquest mes de setembre.
Un professor de l'IES Pau Casesnoves, juntament amb un grup de companys, ha impulsat una recollida de signatures perquè aquesta matèria es torni a incloure en els currículums de Secundària que actualment tramita la Conselleria d'Educació i que la setmana passada va enviar als centres educatius perquè participin del procés d'elaboració. “Ens vàrem sorprendre quan vàrem veure que en l'esborrany que ha fet l'actual Conselleria aquesta assignatura tampoc no hi apareix”, explica Jordi Maiz.
Història i Cultura de les Illes Balears s'havia impartit des del curs 2002/03 i “és l'única amb contingut propi de les Balears a tot el sistema educatiu balear”, apunta la petició que s'adreça al conseller d'Educació, Martí March, i al director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante. De fet, el document apunta que “limitar l'oferta de lliure configuració autonòmica a l'assignatura de llengua catalana, com fa aquesta primera proposta de la Conselleria, no és la millor manera de promoure la cultura i la identitat pròpies”.
Asseguren, també, que la supressió d'aquesta assignatura fa que el sistema d'optatives a l'itinerari de Ciències Socials de Batxillerat quedi “reduït a la mínima expressió”.
Maiz considera que és senzill poder impartir aquesta matèria, ja que “hi ha marge horari per oferir-la” i, a més, “no implica cap cost afegit”. De fet, posa l'exemple d'altres comunitats autònomes que han incorporat altres assignatures de lliure configuració autonòmica, a més de l'assignatura de llengua pròpia, d'acord amb els paràmetres que estableix la LOMQE. Posa l'exemple d'Aragó, on es fa l'assignatura 'Aragó, Història i Dret' a 1r i 2n de Batxillerat, i 'Història de Canàries' a 4t d'ESO a les Illes Canàries.
La petició iniciada pel grup de professors es posà en marxa la setmana passada i de moment ja ha recollit suports de prop de 30 instituts de Secundària. Consideren que “una comunitat autònoma que fonamenta un percentatge molt important del seu Producte Interior Brut en les activitats turístiques i culturals i que encamina esforços de diferents administracions a presentar candidatures a ciutats Patrimoni de la Humanitat com les restes arqueològiques de Menorca, la vila d'Eivissa o la ciutat de Palma no pot entendre una generació d'estudiants que no cursin una assignatura específica relacionada amb el seu patrimoni històric, artístic i cultural”. I pensen que l'eliminació d'aquesta assignatura dels currículums de Secundària “va lligada a la pèrdua d'altres matèries que en conjunt són la base cultural de les properes generacions i de les quals caldria esperar tenir cura i difusió del passat històric i de les restes historicoartístiques i arqueològiques conservades”.
No només això, sinó també posen de manifest la importància que té el coneixement de la història i la cultura pròpies “per tal de participar activament, democràticament i críticament en la cultura, societat civil i institucions democràtiques”.
Per això, i per altres motius, com el fet d'aprendre a valorar positivament el patrimoni històric, cultural, artístic i lingüístic, l'educació artística i cultural de les Illes Balears, objecte d'aquesta assignatura, “és la base de la propera generació d'historiadors, historiadors de l'art, gestors culturals, guies, bibliotecaris, arxivers, artistes plàstics com els fonaments amb la qual la propera generació s’aproparà a la cultura”.
Temen que hi hagi una pèrdua de professorat
La petició de recuperar aquesta assignatura en l'esborrany dels nous currículums LOMQE de Batxillerat que tramita la Conselleria d'Educació va més enllà i exposa el temor que aquesta desaparició, sumada a la disminució de 4 hores lectives a 3 d'Història del Món Contemporani (1r) i de Geografia i Història de l'Art (2n), pugui traduir-se en “una retallada molt significativa de les plantilles, en els departaments de Geografia i Història”, a més de “desaparició de places o trasllats involuntaris”.
El conseller d'Educació, Martí March, va insistir durant la presentació dels esborranys dels nous currículums LOMQE que vol que el procés d'elaboració sigui un procés participatiu, obert al debat i a les aportacions de la comunitat educativa. La instància que fan aquests professors també ho sol·licita.