Consum registrà més de 7.500 reclamacions i posà sancions per valor d'1,3 milions d'euros el 2017
La telefonia, l'internet i el transport aeri són els sectors que causaren més insatisfacció l'any passat als consumidors
PalmaLa compravenda, les reparacions i el lloguer de vehicles, les botigues multipreu i les telecomunicacions són els sectors que més sancions varen registrar per part de la Direcció General de Consum el 2017. El nombre de sancions es va disparar de 398 el 2016 a 855 el 2017, segons la memòria de l'any passat, que recull que Consum va atendre 13.790 usuaris a les Balears i va posar sancions per un valor total d'1,3 milions d'euros.
En total es varen registrar 7.620 consultes (5.929 a Mallorca, 882 a Menorca i 809 a Eivissa), 6.170 de les quals varen ser ateses a través del telèfon d'atenció al consumidor (900 166 000), segons la memòria presentada aquest dimecres per la consellera de Sanitat, Patricia Gómez, i el director general de Consum, Francesc Dalmau.
La telefonia, l'internet i TDT, el transport aeri i els serveis d'oci (inclosos el allotjaments turístics i de restauració) varen ser els sectors que més insatisfacció varen causar als consumidors l'any passat. De fet, el tancament de les empreses Air Berlin i Niki, el desembre passat, i la conseqüent cancel·lació de vols varen generar un total de 119 reclamacions del 2017 fins a mitjan febrer del 2018, segons la memòria.
Així mateix, la inesperada cancel·lació del concert del grup musical M Clan del 17 de març de 2017 al recinte de Trui Teatre va generar 39 reclamacions. Els consumidors demanaren la devolució de l'import de les entrades i les despeses de gestió. Atès que no es va localitzar l'empresa que n'era responsable (Lakshmi Music, SL), Consum ha proposat obrir un expedient sancionador.
Augmenten de manera notable les reclamacions per via telemàtica, cosa que demostren les 855 queixes a través de la web de la Direcció General de Consum, davant les 398 registrades l'any 2016 i les 244 registrades el 2015. El director general de Consum ha valorat de molt positivament aquest increment, perquè "demostra que els esforços per acostar l'Administració a la ciutadania han funcionat", així com també la posada en marxa del sistema, que ja no requereix disposar del DNI electrònic.
Pel que fa als expedients enviats per correu electrònic, se'n varen registrar 2.825 el 2017, davant els 1.662 de l'any anterior. La causa d'aquest increment és la implementació del nou sistema.
La memòria de la Direcció General de Consum també reflecteix que l’any passat la Junta Arbitral de Consum va rebre 1.123 sol·licituds d’arbitratge dels consumidors, un mecanisme extrajudicial, gratuït i eficaç de resolució de conflictes, que la Direcció General posa a disposició dels consumidors i empresaris per resoldre controvèrsies de consum.