024, el nou telèfon per evitar suïcidis que no descansa mai

Espanya estrena una línia gratuïta per oferir atenció psicològica tot l'any a persones en risc i a les seves famílies

La ministra de Sanitat, Carolina Darias, durant la presentació de la línia 024 d'atenció a la conducta suïcida.
3 min

BarcelonaEl suïcidi és la primera causa no natural de mort a Espanya, sobretot entre els joves: 11 persones es maten cada dia i 220 ho intenten. Durant la pandèmia, la xifra d'intents de suïcidi es va disparar un 30%. A més, per cada suïcida que se'n surt, almenys hi ha sis vides més que es veuen directament afectades. Molta gent se sent sola davant les idees suïcides o la pèrdua de familiars i amics. Ara, però, tindran a l'abast un telèfon gratuït d'ajuda especialitzada disponible les 24 hores del dia i durant tot l'any que garanteix la confidencialitat i, a més, és fàcil de recordar: el 024. Tres xifres que poden canviar el rumb de moltes vides.

A partir d'aquest dimarts, les persones en risc de suïcidar-se tindran un recurs que fins ara només era accessible en alguns territoris i sovint perquè ho gestionaven entitats socials i voluntaris, gairebé mai amb professionals qualificats. "És una amenaça silenciada durant massa temps i que s'ha vist incrementada amb la pandèmia", ha assegurat la ministra de Sanitat, Carolina Darias, que ha presentat la línia telefònica poques hores abans que estigui operativa a tot l'Estat. "Amb aquest telèfon el govern respon a una demanda social ràpida i urgent i posa la salut mental a l'agenda pública i en majúscules", ha assegurat la socialista.

Associacions i especialistes en atenció al suïcidi reclamaven un telèfon així des de fa anys. Darias ha subratllat que tenir aquesta línia telefònica és “un pas que ajudarà moltes persones” i que servirà per “acabar amb estigmes i tabús” sobre el suïcidi. També ha puntualitzat que l'elecció del número (024) indica que estarà actiu de manera permanent (les 24 hores del dia).

El 024, que gestionarà la Creu Roja durant el primer any, fins que el ministeri resolgui la licitació definitiva del servei, donarà cobertura a tots els territoris de l'Estat i estarà integrat per un equip multidisciplinari amb 11 supervisors i 26 operaris que treballaran de forma presencial, en diferents torns i amb contracte, no com a voluntaris. Al capdavant de la línia hi haurà personal qualificat en funció del nivell d'atenció "que compta amb experiència i formació tant en atenció telefònica com en la conducta suïcida", ha assenyalat la subdirectora de l'àrea de coneixement de Salut de Creu Roja, Fátima Cabello. En casos que es considerin d'alt risc o quan s'atengui un suïcidi en curs, s'alertarà els serveis d'emergències. De fet, el 024 estarà connectat amb els serveis de totes les comunitats autònomes.

També en llengua de signes

"Quan no trobis raons per continuar, truca a la vida, truca al 024. Hi ha moltes raons per seguir. 024, línia d'atenció a la conducta suïcida". Aquest és el text de la falca publicitària que difondrà el govern espanyol als mitjans de comunicació, les marquesines i les xarxes socials, i que estarà finançada pels fons europeus Next Generation. A més, el telèfon està adaptat i s'hi inclourà un servei de videointerpretació en llengua de signes, així com un altre d'interpretació telefònica per superar les barreres idiomàtiques i permetre la comunicació en temps real.

Darias ha volgut deixar clar que el president espanyol, Pedro Sánchez, ja es va comprometre al mes d'octubre a posar en marxa aquesta línia d'atenció telefònica dins els plans d'acció covid i salut mental per als anys 2022 i 2024. De fet, el 20 de desembre es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) una resolució de la secretaria d'estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals per atribuir aquest número al servei de línia d'ajuda a persones en risc de conducta suïcida.

stats