L'abecedari de les tendències de la moda del 2022
Us expliquem tots els conceptes que cal saber sobre la moda que marcarà el ritme del nou any
-A-
AVATAR
En un món governat per les reunions professionals en entorns digitals, sorgeixen nous espais virtuals que utilitzen els avatars per representar el nostre jo virtual. Els avatars virtuals intel·ligents també són una realitat en moltes empreses: s’utilitzen per donar la benvinguda, ajudar en la navegació o resoldre dubtes bàsics.
-B-
'BON VIVANT'
És temps de gaudir de plaers senzills com menjar i beure. “El bon vivant pensa com Dalí: la vida ha de ser una festa contínua”, recorda el periodista Jesús Terrés, que acaba de publicar el sisè anuari de la Guia hedonista, en què desmunta mites: “L’excel·lència no té per què estar associada al luxe, i la gastronomia és un ecosistema més ampli que el relat del xef”.
-C-
CIRCULARITAT
La indústria de la moda té una fam desmesurada de matèries i recursos. Per reduir l’impacte mediambiental, s’ha de trencar l’esquema de produir-consumir-llençar. “Cal crear productes innovadors dissenyats segons els principis de l’economia circular, que utilitza materials reciclables, compostables i regeneratius”, diu l’empresària Verónica Kuchinow, fundadora de Símbiosy.
-D-
DOMINNICO
A Domingo Lázaro li espera un 2022 ple de reptes al capdavant de la seva firma: Dominnico, creada l’any 2016 a Barcelona. El dissenyador alacantí ha vestit Lady Gaga, Rita Ora i Rosalía, i recentment ha guanyat el premi Who’s Next 2021, que reconeix els joves talents del disseny i que està valorat en 100.000 euros.
-E-
'E-COMMERCE'
Actualment és pràcticament impossible triomfar com a marca sense una bona plataforma de venda online. L’any 2020 l’e-commerce a l’estat espanyol va créixer un 20% més respecte a l’any anterior i aquest 2021 les xifres continuen augmentant. La moda i els aparells electrònics lideren les vendes per internet.
-F-
FANTASIA
Després d’unes temporades governades per la roba còmoda que hibrida el món de l’esport amb les peces d’estar per casa, la moda se situa a l’altre extrem: tornen els looks fantasiosos a través de teixits sumptuosos i detalls brillants, com lluentons o plomes. La cantant Rosalía ho deixa ben clar al seu últim videoclip.
-G-
GREEN
La cosmètica verda no és flor d’estiu, més aviat tot el contrari. “Cada vegada hi ha més marques que aposten per la responsabilitat, la sostenibilitat i l’honestedat amb productes que utilitzen ingredients naturals que vetllen pel medi ambient”, diu Clément Duay, fundador d’All Yours a Barcelona, que és el nou temple de la cosmètica respectuosa: agrupa 40 firmes, moltes de les quals locals.
-H-
‘HOTEL BOUTIQUE’
Són establiments amb personalitat pròpia situats en entorns privilegiats que ofereixen experiències úniques. Ubicat al Barri Gòtic de Barcelona, Kimpton Vividora es concep per als de la ciutat i els de fora. “Apostem pel luxe sense guants blancs i per una oferta gastronòmica local i divertida com si estiguessis a casa d’un amic”, explica Merry Antoja, directora d’aquest hotel boutique nascut en pandèmia.
-I-
IMMEDIATESA
Vivim en l’imperi de l’aquí i l’ara, marcat per gegants de la immediatesa com Amazon o Glovo Express. Compres a cop de clic, serveis de recollida i enviament a domicili, supermercats online amb comandes que arriben al cap de 10 minuts. Què serà el següent? La cultura de la rapidesa i la satisfacció immediata encara té un llarg recorregut.
-J-
JOVE
La moda busca la novetat i s’inspira en l’espontaneïtat de les noves generacions. Amb tot, neixen marques que apel·len a les inquietuds dels joves com Nude Project, que ja ven a més de 100 països en només un any. “Interactuem amb ells a les xarxes socials, creem contingut que els interessa i els parlem de tu a tu”, explica Bruno Casanovas, un dels dos fundadors, que ronda la vintena.
-L-
LLENCERIA
La sostenibilitat, la diversitat o l’empoderament femení també sedueixen la moda íntima amb un boom de petits negocis que ofereixen una altra manera d’entendre la roba interior. “Produïm a Barcelona amb proveïdors locals, utilitzem blondes i teixits sostenibles i fem un estudi de minimització de recursos”, reconeix Marie Gutiérrez, cofundadora d’UMA Intimates.
-M-
METAVERS
La pandèmia ha sigut el catalitzador perquè moltes empreses apostin pel metavers per expandir el seu valor de marca. L’entreteniment, els videojocs, l’automòbil o la moda són els sectors que tenen més presència i s’estima que la inversió en aquest món virtual es multiplicarà per deu l’any 2022, segons l’agència tecnològica Wildbytes.
-N-
NÍNXOL
Les marques s’especialitzen en un segment de mercat per florir dins d’un entorn sobresaturat de noms. Un dels més fructífers és el món de les fragàncies, que troba en la perfumeria d’autor una nova via per explorar nous formats. “Cobrir una necessitat molt específica t’assegura un públic molt definit i fidel”, assegura Sílvia Rosés, responsable de comunicació de Carner Barcelona.
-O-
MARTA ORTEGA
És un dels noms del 2021 i seguirà donant titulars l’any vinent. Filla d’Amancio Ortega –una de les grans fortunes del món– i ara també nova presidenta del gegant fundat pel seu pare, Marta Ortega sosté les regnes d’Inditex, l’imperi més gran de distribució de moda barata. Diuen que aportarà una visió més carismàtica, oberta i enfocada al disseny que el seu pare.
-P-
PODCAST
És el format de contingut del moment que sedueix amb la veu i s’escolta a la carta en format digital. Ara els podcasts també s’estenen a les empreses. “És una comunicació directa, a cau d’orella, i això genera moltíssima empatia”, ressalta Mònica Günther, cofundadora de la productora de podcasts corporatius Comunicontent.
-Q-
QUIOSC
Barcelona ha estat pionera a donar un rentat de cara als quioscs de tota la vida per incentivar el consum de premsa entre els joves. Publicacions independents, un cafè per emportar, música i un tracte personalitzat. “Estem dins de les principals botigues del món com un referent amb més de 100 títols de revistes de 12 països”, explica Pablo Pardo, creador de la cadena News & Coffee.
-R-
'RESORT'
Els resorts d’ara ofereixen serveis exclusius a un client exigent que vol refugiar-se en aquests oasis de benestar. Alguns fins i tot d’un tret diferencial en fan bandera, com el Mas Salagros de Vallromanes, el primer resort 100% ecològic de la Península. “Hem obtingut la certificació Green Globe, que es concedeix a les empreses compromeses amb la sostenibilitat”, diu la seva portaveu, Mariona Mallafré.
-S-
SASTRERIA
Dur un vestit a mida que combini artesania i disseny no té preu. La sastreria és imprescindible per als qui reneguen de la moda ràpida. “És un client que té estil propi i vol que la seva roba tingui un fitting perfecte”, explica el sastre Arnau Aguilar. Sèries com Peaky Blinders o pel·lícules com La casa Gucci són alguns referents actuals que demana la clientela.
-T-
TECNOLOGIA
Davant l’emergència climàtica, la indústria de la moda ha d’absorbir la tecnologia per incorporar-la als processos productius. Qui l’aplica des dels seus inicis és la dissenyadora Júlia G. Escribà: “No només és present als nostres teixits termoreguladors, sinó que estem treballant en un model integral que reforça el disseny, l’atemporalitat, la sostenibilitat i la innovació”.
-U-
ULLERES
Etnia Barcelona, Gigi Studios o Kaleos són algunes de les firmes locals que triomfen arreu del món. “Barcelona és un referent en disseny, també d’ulleres”, garanteix Rúben Martín, propietari de l’òptica FramedGang, especialitzada en marques nínxol d’aquest complement de moda imprescindible. El 2022 “es portaran els models vintage readaptats i les lents degradades en tons clars”, conclou.
-V-
'VERY PERI'
És el color que representa el 2022 i influirà en tots els àmbits del disseny. Una tonalitat lilosa creada del no-res per representar una societat que transita entre el món físic i el virtual. També diuen que fomenta l’enginy. “Mostra una actitud alegre amb una presència dinàmica que desperta les ganes de crear”, detalla Leatrice Eiseman, directora executiva de l’Institut Pantone.
-W-
‘WELLNESS’
Aquest terme anglès basat en el benestar està present en propostes que defugen l’estrès, la rutina i el soroll diari. “Busquem refugiar-nos en espais on el temps no existeix, amb atmosferes en què les distraccions desapareixen i ens permeten submergir-nos en el present”, recorda Maria Vallespí, portaveu d’Aire Ancient Baths. Un clàssic dels regals nadalencs són les experiències de spas i massatges.
-X-
XOU
La pandèmia ha obligat les firmes de moda a explorar nous formats basats en l’espectacle per presentar les col·leccions: l’aliança de Balenciaga amb Els Simpson, Valentino i Marc Jacobs amb el món dels videojocs, o la passarel·la 080 Barcelona Fashion, que aposta pel format digital amb peces audiovisuals ben creatives. La desfilada tradicional està en desús.
-Y-
Y2K
És l’abreviació de l’efecte 2000, l’error informàtic que havia de col·lapsar el món. També representa una tendència que agrada especialment a la generació Z: l’estil dels anys 2000 popularitzat pels famosos. Xandalls de vellut, tops que mostren el melic, pantalons baixos de cintura o mocadors lligats al cap, són algunes peces de roba que identifiquen l’estètica Y2K.
-Z-
ZERO
Aconseguir el residu zero és un dels grans reptes de la moda, especialment en una indústria que encara fomenta el consum d'un sol ús. “És necessari un canvi cultural en la manera de produir i consumir que s’ha d’anar assolint amb formació i informació, posant en valor la gestió de l’aigua i l’ús de les energies renovables”, defensa l’empresària Verónica Kuchinow.