El 22 per cent del centres educatius de Palma concentren més del 30 per cent dels alumnes vulnerables

La Xarxa Contra la Segregació Escolar ha reclamat a la Conselleria d'Educació i a l'Ajuntament que s'impliquin per evitar aquesta situació

Els portaveus de la Xarxa Contra la Segregació Escolar a Palma
ARA Balears
16/03/2023
2 min

PalmaLa Xarxa Contra la Segregació Escolar a Palma, que ja inclou 15 escoles, cinc associacions de famílies i dos sindicats, ha reclamat aquest dimecres que la Conselleria d'Educació i l'Ajuntament de Palma s'impliquin en l'objectiu de garantir la distribució equilibrada de l'alumnat entre totes les escoles de Ciutat, per evitar que hi hagi centres "de primera i de segona". Aquesta situació es deu al fet que n'hi ha que "concentren un gran nombre d'alumnes provinents de classes baixes, immigració o que requereixen majors necessitats de suport" en comparació amb altres escoles. Aquest fet genera una "segregació i estigmatització dels centres" que posteriorment es reflecteix en les oportunitats que tenen els alumnes, així com en l'augment de l'abandonament escolar, el menor rendiment escolar i majors dificultats per a la tasca docent, han explicat la Xarxa en roda de premsa.

Els portaveus han remarcat que durant el curs 2021-2022 el 22 per cent dels centres d'Infantil, Primària i ESO, tan públics com concertats, van matricular més del 30 per cent de l'alumnat amb necessitats educatives especifiques (NESE). El 78 per cent eren públics, i el 21 per cent concertats. El repartiment desigual de l'alumnat NESE es va produir arreu de Palma. Alguns centres sols tenien el 9 per cent d'aquests alumnes, mentre que d'altres en tenien el 56 per cent a les seves aules.

Més escoles

Amb l'objectiu de combatre aquesta realitat la Xarxa ha proposat mesures com més implicació de la comunitat educativa, més professionals per tal d'entrevistar a les famílies dels nous alumnes per tal de conèixer les seves necessitats i fer-ne un repartiment equitatiu entre tots els centres. Aquest fet es deriva en aconseguir que mai se superi la quota màxima d'alumnes NESE per centre.

A més a més, han considerat necessari oferir suport als centres perquè exposin la seva realitat i metodologia, per evitar que les famílies tinguin prejudicis a l'hora d'escollir escola, així com oferir suport a les famílies per evitar la desigualtat sociocultural en el moment de fer els processos de selecció amb acompanyament. Així mateix, han destacat que és necessari construir més escoles per generar més places, donat que fa 10 anys que la ciutat no construeix cap centre educatiu.

stats