- Promoure la importància del sistema educatiu com a àmbit clau per adquirir les pautes i eines necessàries per manejar-se a internet.
- Que els mateixos adolescents rebin la informació necessària tant per poder comprendre'n els riscos com per poder denunciar situacions d'abús.
- Disposar de polítiques més contundents per part de les institucions per tal de protegir els menors i la seva imatge a la xarxa.
- La indústria tecnològica ha de garantir la protecció dels adolescents a través de, per exemple, recomanacions clares d'ús i privacitat.
- La necessitat que les famílies disposin d'eines i de suport per poder exercir la seva labor educativa i d'acompanyament.
El 34% dels adolescents de les Illes fa un ús excessiu d’internet i de les xarxes socials
Unicef i el Govern han col·laborat en un estudi sobre l'impacte de la tecnologia en la infància i l'adolescència
PalmaEl 34% dels adolescents de les Balears fa un ús excessiu d'internet i de les xarxes socials. Aquesta és una de les conclusions de l'informe Impacte de la tecnologia en l'adolescència. Relacions, riscs i oportunitats, en el qual han col·laborat Unicef i el Govern balear. En total, s'han recollit les opinions de més de 50.000 estudiants d'ESO de 265 centres de tot Espanya, 3.000 dels quals són de les Illes.
A més de l'excés, entre les principals dades que mostra l'estudi destaca que el 90,4% dels joves enquestats es connecta a internet cada dia o gairebé cada dia, i la immensa majoria, el 96,9%, afirma que la xarxa els fa sentir alegria, mentre que el 81,6% i el 80,3% experimenten relaxació i diversió, respectivament. El 24,4% dels enquestats assegura tenir discussions amb els seus pares per culpa de la tecnologia almenys un pic per setmana i que només el 31,5% dels alumnes de l'estudi tenen límits o normes sobre ús d'internet o pantalles per part dels pares.
Alguns altres resultats preocupants d'aquest estudi és que el 47% dels joves assegura haver rebut alguna vegada missatges de contingut eròtic o sexual i el 12,1%, alguna proposta sexual per part d'un adult. Per altra banda, crida l'atenció el fet que, segons l'estudi, 1.500 estudiants de les Illes han jugat o apostat en línia alguna vegada en la seva vida.
Els encarregats de presentar aquests resultats han estat el conseller d'Educació i Formació Professional, Martí March, i la presidenta d'Unicef Comitè Balears, Mercedes del Pozo. Martí March ha destacat en la seva intervenció que no es tracta de demonitzar la tecnologia, perquè "tenim una eina espectacular que, ben utilitzada, ens permet ensenyar i aprendre d'una manera que mai hauríem pogut imaginar". Així i tot, ha dit que aquests estudis són "importants i necessaris perquè assenyalen allò que com a societat, des de les famílies i des de l'escola, hem de millorar".
Per part seva, Mercedes del Pozo ha reconegut que "l'informe demostra que les tecnologies i l'ús que la d'adolescència en fa pot tenir efectes negatius derivats de la falta d'acompanyament, les hores d'exposició o els continguts". En aquest sentit, però, ha remarcat que el "repte consisteix, segurament, a saber com integrar un ús adequat i prevenir situacions de risc".
Més de 7 milions per millorar la competència digital i formació dels docents
En el termini del 2021 al 2024 s’invertiran més de 7 milions d’euros dels fons MRR per millorar la competència digital i la formació de 14.476 docents dels 456 centres educatius de les Balears. La inversió dels fons MRR contribuiran a consolidar la línia, ja iniciada per part de la Conselleria, de millora digital dels centres educatius: d’una banda, l’esforç que s’ha realitzat els darrers anys per garantir la connectivitat de tots els centres educatius públics de les Balears amb banda ampla ultraràpida de fins a 1Gb i cobertura WIFI actualitzada; i de l'altra, la posada en marxa del CEP IBSTEAM, que coordina tota la formació en competència digital dels centres educatius de les Illes.
Així mateix, s’ha previst destinar 18.896.352 euros de fons ministerials a l’adquisició de 5.000 aules digitals, amb les quals es preveu cobrir les necessitats dels centres educatius públics de les Balears. Cal destacar que aquests fons incorporen també aules digitals específiques adaptades a les peculiaritats dels centres. Així, es disposarà d'aules de taller de ràdio, de taller de producció audiovisual i de disseny gràfic, entre d’altres. Les aules digitals vindran acompanyades d’una formació específica per capacitació i suport dotada amb 436.089 euros, que s’afegeixen als 18,9 milions d'euros anteriors.